Nywal
Jag har precis grävt upp en ros som jag fått av en bekant. Rosen har stått väldigt illa till under en buske. Den är liten och tanig. Tror att den heter Astrid Lindgren. Nu undrar jag hur jag går tillväga. Är rosjord för näringsrik att plantera rosen i nu eftersom den eg inte ska stimuleras att växa så mycket utan bara rota sig. Tänker på det här med att den ska kunna gå ner i vila för att klara vintern. Ska jag tillsätta benmjöl? Hoppas att ni förstår hur jag menar. Jag bor i zon 5.
Kajsa
Rosen kan vara för klen för zon 5, har haft ex här som frusit bort, välj varmt, skyddat läge, en zon 4 ros.
Själv skulle jag planterat i rosjord och slängt i en näve benmjöl, kupa rosen sedan när kylan kommer.
kerstin z5-6
Gräv ner djupt, benmjöl gör du som du vill med, vattna om hösten är torr
skydda med granris mot vårsol, några ruskor strax innan värsta snöstormen räcker, funkar bra ovanpå snö..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon