Summer Snow
Förra året köpte jag en Hurdalsros och satte vid ett rostorn. Nu visar det sig att detta torn är alldeles för litet. Hur gör jag nu bäst? För att få bort detta lilla torn måste jag väl klippa ner rosen nästa sommar och ev sätta dit ett nytt större. Vad har ni för stöd till Hurdalsrosen?
Kajsa
Bäst och billigast är att göra dom själv i armeringsjärn, köp en matta på en byggaffär och köp en bultsax och klipp till en stor rundel men viktigt böja in vassa slutändar, som man annars kan göra sig illa på.
Nertill får man klippa upp dom för att skjuta ner dom i jorden.

Här Starkodder

Armeringsjärnen diameter 5 mm, fyrkanterna 15 cm, bultsax 450 mm lång. Stöd man köper är oftast för smala till stora rosor.
Ser i LÅG att Hurdalsrosen blir ca 3 x 2.5 m då räcker en stor rosbur i armeringsjärn.

John Cabot i rosbur av armeringsjärn.
Har en massa klematis och även till dom passar dessa egna stöd, men smalare då.

Summer Snow
Tack för ett jättebra förslag! Har ytterligare frågor; Jag förstod inte riktigt hur stora du gör dem? Är det svårt att böja en armeringsmatta?
Kajsa
Gör dom så stora du vill, våra stora är ca 2.5 m höga och ca 1 m breda, att rosen sedan väller över kanten blir vackert. Vi la armeringsmattan på gräsmattan och trampade försiktigt så den böjer sig. Titta på andra bilden där ser du kroken på sidan hur ändarna böjs runt, lite jobbigt men annars repar man sönder sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon