Full version: Luktärter
Barbro
Läste i en av trädgårdstidningar om nån som tipsade om att så luktärtsfrön i toarullar! Hittar efter mkt letande inte detta inlägg. Är det nån som vet hur detta skulle gå till? Hur högt skall jorden nå? Fröet -
var ska det ligga? Jag förstår intenting!!!
Babsan :unsure:
Virgo
jag har skrivit om det ett antal ggr här.

Ställ papprören i en plastback för enkelhetens skull. Fyll på med jord i rören ända upp. Stoppa ner ett eller två frön i varje rör. Vattna

När det har grott så krävs ljus ordentligt. Man kan sätta ner en blompinne i varje rör så att luktärten kan börja slingra sig runt på den.

Blir lite enklare sen vid utplantering då plantorna inte trasslar in sig i varandra!

Vid utplantering så tar man helt enkelt pappröret (tomma toarullen) och gräver den där den ska vara. Rötterna skadas inte då.
Good luck!
Gunvor Nilsson
Istället för att sätta i blompinne i papprullarna - toppa plantorna flera gånger så de grenar sej - enklare att plantera dem då. Dom växer snabbt när de väl kommer ut på sin plats ändå.
Förra året hade rådjuren tuggat ner mina nysatta luktärter nästan ner till marken, men med nät och galler runt om, så växte de upp snabbt ändå.
/Gunvor
AgnesC
Jag brukar ofta glömma bort att spara toa- eller ännu bättre hushållsrullar. Går lika bra att rulla ihop tidningspapper o tejpa ihop lite lätt. Sen ställer jag dem tätt i en liten hink.
Gunvor Nilsson
CITAT (AgnesC @ 25-03-2004, 09:15)
Jag brukar ofta glömma bort att spara toa- eller ännu bättre hushållsrullar. Går lika bra att rulla ihop tidningspapper o tejpa ihop lite lätt. Sen ställer jag dem tätt i en liten hink.

Tror inte det går - när du vattnar blöts tidningspappret upp och jag tror det inte skulle gå att lyfta ur dom då utan att allt ramlar sönder.

Du har god tid på dej att spara rullar. Sätt en lapp ovanför toapappershållaren: "OBS Spara tomrullen!" rolleyes.gif
/Gunvor
LindaA
Tidningspapper fungerar visst, har själv provat!
Däremot lät det mycket enklare med toarullar och de borde ju fungera även till gurka? Gurkor gillar väl heller inte att man bökar med deras rötter?
Jättesmart tycker jag! tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå visst fungerar tidningspapper och här på odla.nu finns en illustrerad artikel om hur man gör krukor av tidningspapper till luktärterna.
http://www.odla.nu/artiklar/krukmakeri.shtml
Själv har jag en potmaker och då behöver man ingen tejp för man trycker till botten med en speciell bottenplatta och då fästs allt ihop.
Tesa
Tidningspapper funkar då för mig med......
Sen funderade jag på de luktärterna som hon med växthuset i Gröna rum sådde, nån minivariant...... funkar det bättre att så dom i låda och rota runt i rötterna på sen?????? Nån som vet eller är Gröna rum ute och cyklar....
Virgo
Nejdå gröna rum är inte ute o cyklar, det funkar bra.
Får man med sig hela "jordklumpen" vid omplantering så är det ett plus.
Tesa
...men alltså- HON dröste en hel påse frön i en liten låda......

Vet inte om du missförstod mig eller om jag missförstod dig....
jag undrade om det gick att så den "minivarianten" på ett annorlunda sätt än vanliga... som jag alltså sår i tidningspapper eller toarullar.....den vanliga alltså....hmm.. wink.gif unsure.gif
Virgo
ha.. sleep.gif

Den vanliga såmetoden är ju så som hon visade i gröna rum.
Den ovanliga metoden (förmodligen den bästa) är att använda toarullar (helst bara pappröret) och "krukor av tidningspapper"
Barbro
Tack alla för era svar - nu är det bara att testa!
Barbro smile.gif
Tesa
CITAT (Virgo @ 25-03-2004, 14:52)
ha.. sleep.gif

Den vanliga såmetoden är ju så som hon visade i gröna rum.
Den ovanliga metoden (förmodligen den bästa) är att använda toarullar (helst bara pappröret) och "krukor av tidningspapper"

Jaha var det så det var...jag brukar ju sitta och riva tidningspapper i en stor kruka och sätta ner en toarulle i..trodde det blev en bra vattenreservoar när jag vattnat REJÄLT, och sedan så där i.... rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif

Och vad jag menade med "vanliga" var "vanliga luktärter" och den ovanliga såmetoden är för mig den vanliga... wacko.gif iaf när det gäller luktärter....jag lägger ner det här..... jag har ändå bara "vanliga".... tongue.gif
kerstin z5-6
DET är ingen skillnad på de låga luktärtornas behov av " ickerotstörning" och de högas smile.gif
Däremot verkar jag vara för oskicklig odlare för att lyckas med toarulls sådd -de bara möglar .Jag sår i djupa smala "alpinkrukor i stället smile.gif
Unn
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-03-2004, 12:49)
DET är ingen skillnad på de låga luktärtornas behov av " ickerotstörning" och de högas smile.gif
Däremot verkar jag vara för oskicklig odlare för att lyckas med toarulls sådd -de bara möglar .Jag sår i djupa smala "alpinkrukor i stället smile.gif

"Alpinkrukor"....?
Jag sår luktärter i såna där vita plastmuggar som hänger i pappershållaren på offentliga toaletter....
(- Jo, jag har faktiskt KÖPT dem)

biggrin.gif
Mariann
Förra året sådde jag just luktärter i toarullar, min uppfattning är inte att de inte får störas, utan mer att de får så in i h*sickes lång pålrot ohmy.gif . I toarullarna stack roten utanför ändå ohmy.gif
Tesa
Just växter med pålrot vill inte bli störda...därför går det inte (nästan) att flytta Kvanne t.ex.. (visste faktiskt inte att luktärter hade pålrot..man lär sig nåt nytt här varje dag..) rolleyes.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon