|
Hej alla,
Jag har hittat en växt precis vid min trädgård som jag kom till att tänka på är mystiskt lik en fläder. Jag har googlat och läst på allt jag kan om fläder, men får inte alls svar på om detta är en fläder eller ej. Överallt står nämligen att fläder har röda och svarta bär. Kanske är denna jag hittade omogen ännu, jag vet inte. Jag har inte läst någonstans om att bären har denna färg när de är omogna. Denna har typ ljusgröna bär, se bilden. Jag har tyvärr inte sett hur blommorna såg ut på växten, men om blommorna sitter på samma vis som bären, är det i alla fall inte en falsk fläder, då de inte sitter som i klasar.
Någon som vet om detta ens är en fläder och om det går att göra något med den? Kan man göra saft på bär eller måste det vara blommorna?
Tack tack!
Hälsar Emelie
Huggorm
22-08-2012, 15:45
Förmodligen äkta fläder, druvflädern har väll hunnit längre med sina bär? De borde ha varit röda ett tag nu. Ett annat sätt att se skillnad är att kolla märgen inuti en gren, är den vit eller gråbrun? Någon sorts fläder är det i alla fall, men flädersaft görs på blommorna och inte bären
CITAT (Huggorm @ 22-08-2012, 16:45)  Förmodligen äkta fläder, druvflädern har väll hunnit längre med sina bär? De borde ha varit röda ett tag nu. Ett annat sätt att se skillnad är att kolla märgen inuti en gren, är den vit eller gråbrun? Någon sorts fläder är det i alla fall, men flädersaft görs på blommorna och inte bären Tack så mkt för svar  Om det är typ "köttet" i själva "pinnen" så ser den väldigt vit ut, se bild nedan. Attans då, jag som velat göra lite flädersaft :/ Men då har jag nåt att se fram emot till nästa sommar
Jag tror att det är äkta fläder - bären är helt enkelt omogna, Dom blir svarta när dom mognar, mina fläderbär, där jag bor är ännu gröna (bor i östra Svealand). Man gör fläderdricka/saft på blomklasar - men även bären kan man göra saft på. Det är vanligt i Danmark vet jag. Jag gör inget på mina - tittar på blommorna och njuter av dom. Ibland kommer min granne över och plockar blomklasar som hon sedan doppar i pannkaksmet och steker och serverar med grädde och fin sylt. Men som sagt håll utkik efter bären och se om dom ändrar färg.
evelina
22-08-2012, 16:36
CITAT (undine @ 22-08-2012, 17:04)  Tack så mkt för svar  Om det är typ "köttet" i själva "pinnen" så ser den väldigt vit ut, se bild nedan. Attans då, jag som velat göra lite flädersaft :/ Men då har jag nåt att se fram emot till nästa sommar  Du kan göra fläderbärssylt som är jättegott. Tillagning 2 liter fläderbär,ca 1 liter 21/2 dl vatten 7 dl strösocker,ca 600 g 2 krm natriumbensoat Se till att bären är frostbitna.Lägg de annars i frysen ett dygn. Rensa o skölj bären o koka dem 5 min o rör sedan ner sockret. Koka upp o skumma o låt småkoka under lock 10 min.Skumma ytterligare. Rör ner bensoatet i lite av sylten o blanda sedan ner i den stora mängden.häll sylten i väl rengjorda burkar
CITAT (evelina @ 22-08-2012, 17:36)  Du kan göra fläderbärssylt som är jättegott.
Tillagning 2 liter fläderbär,ca 1 liter 21/2 dl vatten 7 dl strösocker,ca 600 g 2 krm natriumbensoat Se till att bären är frostbitna.Lägg de annars i frysen ett dygn. Rensa o skölj bären o koka dem 5 min o rör sedan ner sockret. Koka upp o skumma o låt småkoka under lock 10 min.Skumma ytterligare. Rör ner bensoatet i lite av sylten o blanda sedan ner i den stora mängden.häll sylten i väl rengjorda burkar Bra med recept - det kanske jag ska testa.
kheta09
13-09-2012, 19:04
Hej! Det är en riktig fläder. Bären mognar senare än druvfläderns bär. Det blir riktigt god saft på bären från flädern. Brukar göra saft även på blommorna. //Kristina CITAT (undine @ 22-08-2012, 16:37)  Hej alla,
Jag har hittat en växt precis vid min trädgård som jag kom till att tänka på är mystiskt lik en fläder. Jag har googlat och läst på allt jag kan om fläder, men får inte alls svar på om detta är en fläder eller ej. Överallt står nämligen att fläder har röda och svarta bär. Kanske är denna jag hittade omogen ännu, jag vet inte. Jag har inte läst någonstans om att bären har denna färg när de är omogna. Denna har typ ljusgröna bär, se bilden. Jag har tyvärr inte sett hur blommorna såg ut på växten, men om blommorna sitter på samma vis som bären, är det i alla fall inte en falsk fläder, då de inte sitter som i klasar.
Någon som vet om detta ens är en fläder och om det går att göra något med den? Kan man göra saft på bär eller måste det vara blommorna?
Tack tack!
Hälsar Emelie
sverigestossen
18-09-2012, 16:27
Nu er jag jo dansk och ja det er en fläder (hyldebær) du har der. Och danskerne beretter ochså at om du har tur at ha en fläder i din trädgård, da må du aldrig døda hende, for "Hyldemor" akter at der inte kommer onde ånder och dårligdom ind i huset.
Och ja danskerne gör mycket fläderbärsaft, som spises som suppe stivet med lite potatismjöl, når man har influenza. Men dom gör ochse fläderblomstsaft.
Hm...Evelina, du sa "Du kan göra fläderbärssylt som är jättegott.
Tillagning 2 liter fläderbär,ca 1 liter"
Ska det vara två el. en liter?
hej
Den ser ut som fläder,du kan göra saft av dem och det är god.
H.Bassamj
ingaröbo
30-09-2012, 16:52
Jamen visst är det äkta fläder. Huggorm: Bären blir inte röda, dom blir svarta när dom mognar.
I somras kokade jag fläderblomssaft vilket är så himla gott. Just nu kokar jag fläderbären som ska bli gelé. Jag har så mycket fläderbär så det blir kanske även saft och marmelad eller nåt sånt. Jag tror att man använder både bär och blommor lika mycket, lite geografiskt kanske.
I och med att det blev så mycket fina fläderblommor i år hanna jag inte att ta hand om allt, gjorde saft i flera omgångar, ca 500 klasar totalt. De blommor jag inte hann med blev ju till bär och det är det jag grejar med nu. Fläderbärssaft har jag aldrig smakat och inte heller sylt eller gelé så det ska bli spännande.
Huggorm
30-09-2012, 17:16
CITAT (ingaröbo @ 30-09-2012, 17:52)  Huggorm: Bären blir inte röda, dom blir svarta när dom mognar. Äkta fläder får svarta bär ja, men druvfläderns blir röda som mogna
Fläderbärssaft är rätt vanlig i skåne också. Jag brukar köpa sådan i en gårdsbutik. Supergott.  //Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|