agneta.hd
I min radhusträdgård finns ett ganska stort och vackert äppelträd som vid det här laget är runt 60 år gammalt. Tyvärr är det ett tillhåll för allehanda ohyra, såsom äppelvecklare och bladlöss. Det största problemet är dock fruktmögel/monilia, som detta år angripit nästan alla äpplen och får hela trädgården att lukta sjukt av rutten frukt. Jag ska se till att beskära kraftigare denna sensommar/höst, så att kronan luftas bättre.
Funderar också på om det kan hjälpa att plocka bort blommor och äppelkart till våren, så att trädet hålls i det närmaste fruktfritt under en säsong. Detta borde bryta spridningen en del, men funkar det? Någon som har testat?
Cilla
Fruktmögel är sort- och klimatberoende som du säkert vet, men den påverkas också av om fruktmumier (svarta skrumpnande frukter) får sitta kvar över vintern (därifrån sprider sig svampen lätt nästa år) och hur länge frukten får sitta kvar sedan den blev angripen.

Fruktmögel är ett sekundärt angrepp, det krävs en liten skada på äpplet för att den ska få fäste. Med sorter som Transparente Blanche som mognar tidigt och som får sitta som mogen på trädet blir de mums både för getingar och fåglar, och i de små skador de skapar får svampen fäste.

Luftade kronor har jag inte sett ha påverkan på förekomsten av fruktmögel (däremot påverkar det skorvförekomst något, en annan svamp) men däremot blir det skillnad om man har glest sittande frukt som man plockar av när den mognar och innan den blir övermogen, och i övrigt tar bort alla fruktmumier innan nästa säsong.

Jag tror inte att man kan utrota fruktmöglet genom att ta bot all frukt en säsong från ett enda träd, däremot att man många år kan hålla den på hyfsad nivå genom kartgallring i juli, genom att ta bort angripna frukter, att inte låta övermogen frukt hänga kvar och att ta bort de skrumpnade frukter som man missat innan vintern är över.

Får man i alla fall för lite frisk frukt (förlorar frukt som man skulle velat ta hand om) så kan man ympa om trädet och sätta in sorter som inte är känsliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon