Full version: Virusvarning igen
*Stintan*
Bara så att ni vet och slipper undra varför folk inte vågar vara på forumet. Fick nyss två nya vaningar om ett intrångsförsök och att ett program blivit blockerat. Har aldrig nånsin fått det någon annanstans än här.
VitaFingrar
Trist! Mitt virusskydd som går ut snart! Får hoppas att problemet hinner lösas innan dess!
*Stintan*
Mer information finns under support.
Katarina Odla.nu
Hej!

Bra, och mycket förståeligt, att ni hojtar till. Ett attans otyg är detta!

Staffan, vår nya teknikchef, har grävt djupt i detta. Han har lokaliserat problemet och åtgärdat det.

Fortsätt självklart höra av er om problem uppstår!
Hälsningar Katarina

*Stintan*
Vad var det för fel då och när åtgärdade han det?
Katarina Odla.nu
Hej igen!
Relevant fråga Stintan.

Jag fick mejlet av semesterfirande teknikchefen klockan 00.24 i natt. Han gick inte in på detaljer utan bekräftade att ett virus med koppling till google var spårat och rensat och åtgärdat.

Räcker det så länge?

Jag vill betona, vilket ni säkert förstår, att det är inte bara när ni hojtar till som vi kollar sånt här. Det kollas och jobbas med säkerheten hela tiden och vi blir oerhört frustrerade när det ändå smyger sig in grejer. Vi kommer jobba ännu mer med säkerheten för er medlemmar och besökare framöver.

Får ni problem är det superbra att göra som några av er gjorde denna gången: att ta en skärmdump och visa den. Det underlättar mycket!

Hej så länge!
/Katarina
*Stintan*
Katarina jag tackar för svaret Jag har inte idag fått någon ny varning så jag kan ju bara hoppas att det är viruset jag fick varning om igår kväll som teknikchefen åtgärdat och att det inte finns fler.

Tydligen är det ganska vanligt att virus har med googles annonser att göra så det är kanske något man bör vara observant på.
Eva i Skåne
CITAT (VitaFingrar @ 22-08-2012, 23:21) *
Trist! Mitt virusskydd som går ut snart! Får hoppas att problemet hinner lösas innan dess!

Du kan ju inte vara utan virusprogram! Uppdatera det du har eller skaffa nåt annat. Det finns bra gratisprogram om du inte vill/kan köpa
VitaFingrar
CITAT (Eva i Skåne @ 23-08-2012, 11:19) *
Du kan ju inte vara utan virusprogram! Uppdatera det du har eller skaffa nåt annat. Det finns bra gratisprogram om du inte vill/kan köpa

Har du tips på sådana gratisprogram? Vet att jag inte kan vara utan, men jag är helt värdelös på det här med datorer, och misstänker att min 5-åriga lilla laptop sjunger på sista versen ändå. tongue.gif
hattstugan

Jag använder AVAST gratis program och det har fungerat de senaste 3 åren på min lap!
skånepåg
Vad har du för Operativsystem, Windows 7 använder som standar och gratis essential helt automatiskt så fort nåt antivirus inte finns tillgängligt och helt dugligt och i vissa fall bättre än vissa gratis versionerna, använder du Xp så finns det att ladda ner på microsofts hemsida http://www.microsoft.com/sv-se/download/se...spx?q=antivirus
hattstugan

Kan upplysa om att STAFFAN är/har varit inloggad länge nu ikväll/natt!

Gör förmodligen ett hästjobb som vi TACKAR för!!
hattstugan

Nu har STAFFAN lämnat en förklaring under SUPPORT!!
*Stintan*
CITAT (hattstugan @ 24-08-2012, 17:28) *
Nu har STAFFAN lämnat en förklaring under SUPPORT!!

Ja vi får väl se om alla dörrar är stängda eller om det finns fler öppna. Man kan ju undra om det är samma dörr som stått öppen ända sen problemen började för snart ett år sen. Sen undrar jag vad som händer om man inte tillåter cokies på en sajt som Odla.
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2012, 10:03) *
Katarina jag tackar för svaret Jag har inte idag fått någon ny varning så jag kan ju bara hoppas att det är viruset jag fick varning om igår kväll som teknikchefen åtgärdat och att det inte finns fler.

Oavsett om viruset är borta eller inte så får du inga nya varningar när ditt virusprogram redan blockerat det.

CITAT (*Stintan* @ 24-08-2012, 18:23) *
Sen undrar jag vad som händer om man inte tillåter cokies på en sajt som Odla.

Förmodligen inte ett skit. Jag tillåter cookies på i princip alla sidor, och inget har hänt.

Visst, det är beklagligt att det finns virus här, men har du trots allt uppdaterat säkerheten i din dator så bör det i de allra allra flesta fall vara lugnt. Det finns dock sidor som är riktigt farliga för din dator och sabbar den oavsett virusprogram, men odla är definitivt inte en av dem.

Felet många gör är att de är totalt oinsatta och har ingen som helst koll på hur man bör beté sig på internet. Är man en av dessa bör man ta itu med själva grundproblemet, för annars får man förr eller senare virus från nån annan sida.
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 25-08-2012, 14:01) *
Oavsett om viruset är borta eller inte så får du inga nya varningar när ditt virusprogram redan blockerat det.

Förmodligen inte ett skit. Jag tillåter cookies på i princip alla sidor, och inget har hänt.

Visst, det är beklagligt att det finns virus här, men har du trots allt uppdaterat säkerheten i din dator så bör det i de allra allra flesta fall vara lugnt. Det finns dock sidor som är riktigt farliga för din dator och sabbar den oavsett virusprogram, men odla är definitivt inte en av dem.

Felet många gör är att de är totalt oinsatta och har ingen som helst koll på hur man bör beté sig på internet. Är man en av dessa bör man ta itu med själva grundproblemet, för annars får man förr eller senare virus från nån annan sida.

Förstår inte vad du menar. Virusprogrammet blockerade ett par jag fick varning om ja, men du tror väl inte att det bara finns ett virus som florerat? Isåfall skulle man ju inte få mer än en virusvarning. När jag gjorde genomsökning av datorn igår kväll hittades 4 virus med olika namn som inte var blockerade och som jag alltså inte fått varning om!. Dom blockerades och togs bort i samband med genomsökningen. Hur kunde dom finnas där då? Vid genomsökning dagen före hittades inga virus. Tidigare har det också funnits trojaner kvar som inte varnats om eller som har upptäckts vid total genomsökning. Specialprogram har behövts för att upptäcka dom och ta bort dom. Inga töntiga gratisprogram från nätet klarar såna. Jag litar därför inte på att ens de bästa antivirusprogrammen upptäcker allt
Det verkar vara du som inte har koll. Det har ju faktiskt bevisligen spridits virus på Odla länge. Senast igår lyckades man hitta en bakdörr där skräpet tagit sig in. Den dörren lyckades Staffan stänga. Har du läst Staffans förklaring i Supportavdelningen? Om inte så gör det.

Sitt inte och antyd att jag inte vet hur man beter sig på Internet eller att jag inte skulle ha min dator så uppdaterad som det bara går. Detsamma gäller andra som drabbats. Jag är faktiskt inte helt blåst när det gäller datorer. Odla har spridit virus till ganska många medlemmars datorer under lång tid nu. I vissa fall har det t.o.m.velat komma åt bank ID. Senast jag hörde om ett sådant fall var för en vecka sen.

Jag frågade vad som händer om man INTE tillåter cokies på Odla. Du svarade "förmodligen inte ett skit" och att du "tillåter cokies på i princip alla sidor och inget har hänt." Goddag Yxskaft! giggle.gif Nu vet jag vad som händer så du behöver inte svara.
ryss_борис
Beklagligt att vissa tar illa upp för man försöker hjälpa till.

Angående specialprogram som behövs för att upptäcka och ta bort virus, så finns de flesta helt gratis på internet. Finns exempelvis en sida som skannar din dator online, med alla kända virusprogram som Norton, F-secure, NOD osv. Sedan finns ett antal gratis antispionprogram, t.ex. SUPERAntiSpyware. Andra bra program är Spybot Search and Destroy, Malwarebytes, DDS som listar vad som körs i datorn osv.

Jag betvivlar inte att ett antal virus kan finnas på odla, men bara för att ditt virusprogram upptäcker hot behöver det inte ha med odla att göra. Räcker att du är uppkopplad till internet för att potentiella virus ska kunna ta sig in.

Jag förnekar inte att det förekommiit virus på odla, det har ju tom administrationen bekräftat, däremot verkar du utgå från att alla meddelanden om trojaner etc automatiskt kommer från odla, (kanske för att du inte besökt nån annan sida?), vilket tillsammans med det andra du skrivit (när jag skapade ett för ögonen identiskt användarnamn med ditt osv) visar att du inte är det minsta insatt, tyvärr. Det är inget fel med det, absolut inte, men fortsätter du med din nuvarande attityd, så får du skylla dig själv om du inte får hjälp. Lugna ner dig människa!

Jag vill inte verka dryg, men det heter "cookie" inte cokie, anmärker på det för att du skrivit fel igen när du citerade mig. Detta är inte för att vara kaxig, utan för att folk ska lära sig smile.gif
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 25-08-2012, 16:04) *
Beklagligt att vissa tar illa upp för man försöker hjälpa till.

Angående specialprogram som behövs för att upptäcka och ta bort virus, så finns de flesta helt gratis på internet. Finns exempelvis en sida som skannar din dator online, med alla kända virusprogram som Norton, F-secure, NOD osv. Sedan finns ett antal gratis antispionprogram, t.ex. SUPERAntiSpyware. Andra bra program är Spybot Search and Destroy, Malwarebytes, DDS som listar vad som körs i datorn osv.

Jag betvivlar inte att ett antal virus kan finnas på odla, men bara för att ditt virusprogram upptäcker hot behöver det inte ha med odla att göra. Räcker att du är uppkopplad till internet för att potentiella virus ska kunna ta sig in.

Jag förnekar inte att det förekommiit virus på odla, det har ju tom administrationen bekräftat, däremot verkar du utgå från att alla meddelanden om trojaner etc automatiskt kommer från odla, (kanske för att du inte besökt nån annan sida?), vilket tillsammans med det andra du skrivit (när jag skapade ett för ögonen identiskt användarnamn med ditt osv) visar att du inte är det minsta insatt, tyvärr. Det är inget fel med det, absolut inte, men fortsätter du med din nuvarande attityd, så får du skylla dig själv om du inte får hjälp. Lugna ner dig människa!

Jag vill inte verka dryg, men det heter "cookie" inte cokie, anmärker på det för att du skrivit fel igen när du citerade mig. Detta är inte för att vara kaxig, utan för att folk ska lära sig smile.gif

Jag har inte bett om hjälp! Behöver jag hjälp med min dator så inte frågar jag om det här på forumet. Man ser ju bara nu att trots att jag inte bett om hjälp så vill en del få det till att jag inte vet vad jag snackar om, att det är min dator som inte är uppdaterad, att jag inte fått viruset på Odla och att det måste vara något som är fel med min dator för annars skulle jag inte fått något virus bla. bla. bla Ni antar bara en massa saker och vill inte tro på vad man säger. Jag gillar inte besserwisserattityder för sånt hjälper ingen. När det gäller datorer har jag tillgång till proffshjälp om jag behöver. Jag startade den här tråden enbart för att informera då inte alla läser i supportavdelningen och det är förbaskat trist att därför behöva bli ifågasatt.

Jag vet om alla dom programmen du räknade upp men det finns inget program som ser allt. Att vi som drabbats är övertygade om att vi fått viruset på Odla beror enbart på att varningarna enbart dykt upp på Odla och ofta redan direkt när man öppnat sajten. Varken jag eller någon av alla dom andra som drabbats har fått någon varning när vi varit på andra sajter. Vi har fått samma problem och samma typ av trojaner (samma namn osv). Den senaste veckan är det ju bara jag utav de drabbade som vågat vara på forumet och skriva om det, de andra som försökte gå hit stängde ju sidan snabbt som attan när dom fick virusvarning igen.Och Odla har bevisligen haft virusspridning. Hur svårt ska det behöva vara att förstå?

Sen är det ganska löjligt att påpeka en felstavning av ett ord som du ändå förstår. Du behöver inte leka magister.
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 25-08-2012, 17:15) *
Jag gillar inte besserwisserattityder för sånt hjälper ingen.

På tal om besserweissar... rolleyes.gif

CITAT (*Stintan* @ 25-08-2012, 17:15) *

Sen är det ganska löjligt att påpeka en felstavning av ett ord som du ändå förstår. Du behöver inte leka magister.

Nu var jag ful som la mig i sådant som inte angick mig iofs. giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 25-08-2012, 19:58) *
På tal om besserweissar... rolleyes.gif
Nu var jag ful som la mig i sådant som inte angick mig iofs. giggle.gif

Hur är det med läsförståelsen? wacko.gif
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 25-08-2012, 20:27) *
Hur är det med läsförståelsen? wacko.gif

Tykcer det är lite komiskt bara att du klagar på besserwissrar när du råkar vara en själv. flirting.gif
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 25-08-2012, 20:38) *
Tykcer det är lite komiskt bara att du klagar på besserwissrar när du råkar vara en själv. flirting.gif

Det har du nog fått om bakfoten.
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 25-08-2012, 20:44) *
Det har du nog fått om bakfoten.

Utifrån vissa av dina inlägg att döma så tror jag nog inte det.
ryss_борис
Du sa att du en kväll sökt genom datorn med ditt virusprogram, och att den då hittat en massa saker. Var främst detta jag antydde inte nödvändigtvis måste ha kommit från odla, även om så kan vara fallet.

I vilket fall som helst avslutar jag diksussionen här och nu, då jag jag inte har något intresse av att delta i långtgående diskussioner beståendes av okvalificerat pladder och diverse ad hoc-argumentationer.
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 25-08-2012, 20:54) *
Du sa att du en kväll sökt genom datorn med ditt virusprogram, och att den då hittat en massa saker. Var främst detta jag antydde inte nödvändigtvis måste ha kommit från odla, även om så kan vara fallet.

I vilket fall som helst avslutar jag diksussionen här och nu, då jag jag inte har något intresse av att delta i långtgående diskussioner beståendes av okvalificerat pladder och diverse ad hoc-argumentationer.

Jag gjorde ju genomsökningen efter att jag fått varningar här på Odla. Dagen innan eller om det var 2 dagar så genomsökte jag också men då hittades inget.

Förlåt men vad menar du med det jag fetmarkerat i din text ovan?
ryss_борис
Menade att diskussionen spårat ur och det verkade viktigare att försvara sina tidigare inlägg än att komma fram till något. Sånt orkar jag inte lägga energi på. Tack och hej!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon