Full version: vissnar ?
rutae
Hej behöver lite hjälp , jag har planterat klematis i våras och dom är planterade i sand , gödslat med gräsklipp , men alla mår inte bra unsure.gif en håller på att vissna , jag planterade (samtidigt)3 st Jackmani i samma klätterställning ,en har i sommar dragit iväg i en klen lång ranka utan blommor och en har växt till den tredje som blir brunare och brunare ,är väl lite levande blad kvar nertill
ska jag klippa av den och bara hoppas att nästa sommar kommer den igen ? eller ska jag lägga på gräsklipp ? där är jag väldigt kluven nu .. man ska ju inte gödsla efter midsommar särskilt inte där jag bor zon 6 men jag ser inte klart och tydligt i nils åkerstets bok vad som verkligen gäller eftersom man på höstkanten kan dela och flytta växter och då lägga på gräsklipp , nu är det ju verkligen sent på säsongen
har ni några synpunker så är jag jättetacksam smile.gif
rutae
ingen som har erfarenhet av klematis i sand ? jag har iaf klipp ner den som inte mådde bra , få se om den kommer nästa år ? whistling.gif
Finn Klematis
Hej!

Bra att Du klippt ner dom. Klematis vill ha en närings och fukthållande jord.
Inte sand. Plantera om dom i Hasselfors U-jord.

Finn
rutae
CITAT (Finn Klematis @ 24-08-2012, 18:53) *
Hej!

Bra att Du klippt ner dom. Klematis vill ha en närings och fukthållande jord.
Inte sand. Plantera om dom i Hasselfors U-jord.

Finn

Tack för svar ,gissade att du skulle skriva så Finn tummenupp.gif du kan ju verkligen det här med Klematis , men jag ville pröva lite ,och faktiskt mår inte alla dåligt som blev planterade i sand ,Piilu och Arabella blommar rätt fint och de har inte ett brunt blad ? men du har kanske rätt i att det lyckas ännu bättre i jord flirting.gif
octachoron
Standardfrågorna när det gäller odling i sand:
Tog du bort den gamla jorden runt plantans rotsystem så rötterna inte stannar i den utan sprider sig i sanden?
Gödslingen när plantorna är nyplanterade, hade du på någon flytande näring då?
Bassam
Hej 

Man måste försöka på korrekt annars ska man förlora
Pengar och tid

H.Bassam
rutae
CITAT (octachoron @ 24-08-2012, 23:21) *
Standardfrågorna när det gäller odling i sand:
Tog du bort den gamla jorden runt plantans rotsystem så rötterna inte stannar i den utan sprider sig i sanden?
Gödslingen när plantorna är nyplanterade, hade du på någon flytande näring då?

hm nu måste jag tänka efter .. jag tog inte bort all jord (,har läst både och )men jag redde ut rötterna , gödslade direkt med gräsklipp och har även gödslat 1 eller 2 gånger med nässelvatten happy.gif ,det är första året jag provar med sandodling ,men det jag känner mig lite extra villrådig över är nu på hösten och gräsklipp, kanske skulle klematis vilja ha lite extra näring nu när dom blommar , men så var det ju det här med att avmogna ?? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon