Bruno66
Jag har tittat i beskärningsboken och sökt runt på forumet men både här och i boken handlar äppelhäck mer om utseende. I en rapport läste jag om yoke-systemet och skulle vilja prova en lite mer rationell äppelhäck som liknar en sådan odlingsmetod - men var hittar jag beskrivningar över de typer av äpplehäckar som finns i odlingar?
Bassam
Hej

Problemet är att alla tänker, beskärning en enkel process, men
Beskärning har två sektioner:
1 Vegetativa beskärning:
Som bryr sig bara formen och ta bort skadade delar, och öppna vägen till solen och luften som kommer in
Varje hjärta större trädshjärta
2 Frukt beskärning::
som bryr sig om frukt kvaliteten, detta kräver kunskap om fruktkroppen minskas eller förkortas dem efter behov.
H.Bassam
Mia i trädgården
Har tyvärr inte hört om detta, men låter intressant, det lilla jag hittar på nätet. blir spännande att se om någon har erferenhet av detta.
Cilla
CITAT (Bruno66 @ 23-08-2012, 14:34) *
Jag har tittat i beskärningsboken och sökt runt på forumet men både här och i boken handlar äppelhäck mer om utseende. I en rapport läste jag om yoke-systemet och skulle vilja prova en lite mer rationell äppelhäck som liknar en sådan odlingsmetod - men var hittar jag beskrivningar över de typer av äpplehäckar som finns i odlingar?

Jag tror att Pomologiska Sällskapet har bäst info, och om jag inte minns fel så handlade ett av deras tidningsnummer nyligen om frukthäckar med bilder. Eller så var det i tidningen Hemträdgården jag läste om det... Kontakta www.svepom.com och be dem om att köpa ett nummer om häckar eller bli medlem och få!
officinalis
Spaljerade spindelträd på svagväxande underlag är vanligt i fruktodlingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon