Hej jag har stor fin julkaktus som inte får plats på fönsterbrädan längre och min man vill inte ha den på pelistad i något hörn , han tycker den är för stor, nu har jag hängt upp den i taket på vår inglasade balkong och den gör sej så fint över vårt bord där.
Så till frågan hur kallt kan den stå på vintern, det blir ner mot ca 2-3 +grader när det är som kallast på vintern.
Hoppas någon vet.
Åsa, mälardalen zon 2
24-08-2012, 07:15
Så länge som det inte blir minusgrader så brukar det fungera bra, man kan ju ställa dit en frostvakt som slår till ifall det börjar gå under 0. När det bara är några plusgrader ska plantan hållas rätt torr så man ska vara sparsam med vatten då. Troligtvis får du en väldigt fin blomning till våren eftersom blomknoppar brukar induceras i mängd när plantan får en kall period.
Tack för ett snabbt svar.
Vad jag blev glad över att den kan få hänga kvar på balkongen.
Jag vet inget om frost-varnare, var kan man få tag på en sådan?
Jag använder en sån här:
http://www.clasohlson.com/se/Temperaturvakt/Pr361181000 och en elfläkt kopplad till den för att temp på min inglasade balkong inte skall gå under +5C på vintern.
Blir det en kall vinter drar den ju en del kostnader i el men smakar det så kostar det. Är det bara en växt kan man ju ta in den under längre köldperioder istället. Tänk på att en elfläkt inte kan ställas på mer än 1 KW om den skall kopplas till ett vanligt elurtag (6A säkring).
Tack för upplysningen, detta ska jag ha i bakhuvudet men jag tror nog att jag tar in växten de nätter/dagar det blir så kallt får vara uppmärksam istället så länge, men blir det fler ömtåliga växter på balkongen så kommer jag nog införskaffa den + element.
Ha det så gott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.