-Linda-
23-08-2012, 19:09
Hur gör ni för att optimera att klematis mår bra under hösten och vintern och förhoppningsvis växa så det knakar till våren?
Täckning, gödsel osv?
Jag har klematis ur alla beskärningsgrupper och är såklart intresserad av alla tips!!
Med vänlig hälsning, Linda
Hej
Skötsel beror på.
1Genom grupp som följer, om den grupp som blommar i Senvåren och försommaren beskära inte, men om gruppen som blommar under hösten man kan beskära den,
2 om planterade i kruka måste isolera kruka, och täcka jorden på höst blad.
H.Bassam
-Linda-
24-08-2012, 19:29
CITAT (Bassam @ 24-08-2012, 00:04)

Hej
Skötsel beror på.
1Genom grupp som följer, om den grupp som blommar i Senvåren och försommaren beskära inte, men om gruppen som blommar under hösten man kan beskära den,
2 om planterade i kruka måste isolera kruka, och täcka jorden på höst blad.
H.Bassam
Ok' jag ska uttrycka mig tydligare. Frågan gäller inte beskärning och jag har inga klematis planterade i kruka!
Hej
Du vet att höst gödsling skadar växter på två sätt:
1 Växte kan inte vila så de blir mycket känsla för frost.,
2 Gödsel ska gå till grundvatten och skada miljö.
Täckning
Det är bra om du täcker jorden för att skydda rötter.
h. bassam
Inget gödsel men det händer att jag slänger ut kompost om jag grävt ur den, annars klipper jag ner alla mina sena grupp 3 klematis i okt/nov.
octachoron
31-08-2012, 10:36
Sent på hösten, samtidigt som jag kupar rosor, lägger jag på lite benmjöl samt täcker med kompostjord runt klematisplantorna.
Finn Klematis
31-08-2012, 16:20
Hej!
Klipper ner alla klippgrupp 3 till 15 cm över marken i Oktober.
Finn
Ugglemormor
03-10-2012, 14:33
Hej,
Jag planterade förra sommaren en klematis i en stor blaja och snodde runt den som sig bör, men i våras var det endast en ynka pinne kvar av det. Tänkte kasta den men upptäckte att rötterna hade bra kraft, så nu har den växt ur sin kon åt alla håll och kanter. Blommorna är enkla och mörkröda och har precis börjat att slå ut.
Vad gör jag med den? Det finns en ordentligt myrbo under den, eller hela baljan är fullt med myror. Maken hade en ide att spola rent klematisen med rötterna och allt och jordslå den, men jag tror inte att vi kommer undan myrorna,. det blir säkert några rackare som följer med till garaget och där skulle de andra växterna kunna bli smittade med myrorna........
Kanske bara blunda och tycka loss den????? och köpa nytt till nästa sommar????
kerstin z5-6
03-10-2012, 17:07
Plantera den i jorden,vattna igenom noga.Ev medföljande myror flyttar när det blir för fuktigt.I baljan var det varmt o lagom torrperioder för myrbon.
Ugglemormor
04-10-2012, 08:17
Tack Kerstin,
Det är värt försöket när den har blivit så fin ....... jag ska be maken att fixa den, jättekrukor har jag, men kanske blir det en permanent plats åt den nästa vår, verkar få plats för den i land.
Dock kanske en ide att inte ha den på samma ställe med andra vinterförvarade växter iof. myreländen tänkt att överleva.......

.
Den stora baljan tömmer han helt och den kommer att vara ute, hoppas att kunna plantera annat i den nästa sommar.........

.
kerstin z5-6
04-10-2012, 10:43
Med i jorden" menar jag ute inte i kruka alls.Och inte inneförvaring.Gräv ner den temporärt eller permanent på plats utomhus.
Ugglemormor
04-10-2012, 11:51
OK, kerstin,
Då missförstod jag det hela, men då ber jag maken att gräva ner den så fort han blir synlig här hemma.
Det är första året som myrorna har gått i den baljan, har haft den många år och använt den till olika växter, men den myrinvationen var enorm, hur han än försökte ta död på eländet så gick det inte.
Ska nog placera den på ett annat läge nästa år och som det ser ut nu så kommer jag nog enbart ha säsongsblommor, dahlior eller liknande i den
Mindre Liljeväxter kanske inte klarar sig i den?.
Den är så himla stor att det kan bli vackert med en fin "konfekti" av olika växter och sen slippa besväret att vinterskydda den, när det finns en hel del som jag måste pyssla om innan vintern....
Började lite smått, men som du vet, ligger jag nu rätt risigt till, men ska in så fort det går, men inte i våran landsting, finns inte kompetensen
Var så sugen att plantera lökar (inte i den nu) men nu får det vänta tills man kan.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.