CITAT (EKLO @ 24-08-2012, 18:17)

Så roligt! Har du kollat om det hunnit bli nån brunröta eller klarade de sig från det?
Att de är bättre mot mitten tyder på att det blivit för torrt i kanterna. Ett sätt att hjälpa till mot uttorkning är att odla dem i halm som legat ute hela vintern. Så här gör jag, och det har verkligen funkat (jag har också ganska torra land nämligen): Hämtar halm på hösten, låter det ligga ute under vintern så att det blir genomblött och börjar multna. På våren stoppar jag ned potäterna ngn decimeter i jorden och ovanpå lägger jag en knapp halvmeter blöt halm (det måste vara mkt för att potäterna inte ska riskera att nås av solljus o bli gröna). Blir jättebra, och hjälper dessutom mot skorv om man som jag har såna problem. Och så slipper man kupa.
Ingen brunröta, de såg väldigt fina ut. Bara att tvätta av jorden och så rakt i grytan, jag har aldrig varit med om så lätthanterliga potatisar. Jag lämnade en del småttingar kvar men jag tror jag får gå ut och ta rätt på dem, är det bara att skölja av så är det ju värt besväret.
Du har säkert rätt i att det blivit för torrt, sandjord i upphöjda bäddar är nog ingen höjdare. Jag är ju borta på veckorna också, och har i bästa fall vattnat någon gång på helgen. Men det är säkert varm jord i alla fall.
En hel halvmeter, klarar de skicka upp blasten så långt? Annars tror jag säkert det är en bra idé, det skuggar ju jorden och hindrar avdunstning. Men räcker det inte med en decimeter?
CITAT (andersen @ 24-08-2012, 19:12)

Jag tror att det är normalt dvs potatisen är klar, då vissnar blasten och vi är i den tiden av året.
Är det inte väl tidigt för det, jag trodde de växte till frosten tog dem? Det var ju bara ett par veckor sedan de blommade.