Australia
Istället för staket vill jag omringa min ridbana med häckar / buskage. De bör ge ett tätt och kompakt intryck för att inte locka hästarna att gå rakt igenom om någon skulle komma lös och de bör helst bli dryga metern höga. De bör heller inte vara taggiga eller ha alltför hårda grenar för den händelse att någon skulle ramla in i dem smile.gif

Jag har sett en växt som jag tror heter klasespirea och som skulle passa utmärkt för ändamålet. Vill gärna ha fler tips på lämpliga växter för större variation, gärna med blommor som slår ut olika tider på året, men helgröna växter går också bra!

Kutas
Runt en ridbana skulle jag absolut satsa på hästkastanjer tongue.gif.
Cilla
Detta är ju beroende på var i landet detta ligger. Men kring ridbanor/volter som är grusade kan det ju bli lite torrt, och då är alla möjliga spireor bra. Dessutom klarar både klasespireor och brudspireor att någon faller i dem - de kan resa sig och klarar en del knäck. Och de är ganska mjuka...

Brudspirea Spiraea ×arguta

Hyfsade för detta, också torktåliga men ofta lite högre och aningen hårdare är schersminerna, forsythiorna och paradisbuskarna.

t ex sorten Philadelphus coronarius Finn E

t ex någon av sorterna
Forsythia × intermedia Freja E • hybridforsythia Freja
Forsythia mandshurica E • manchurisk forsythia

Paradisbuske Kolkwitzia amabilis

Lite skoj kanske det är att ha några av prydnadsapelbuskarna också - kanske gillar hästarna de små frukterna?

Malus toringo sargentii:

Rönnspirea kanske också vore kul? T ex sorten Sorbaria grandiflora ´Maia'

Australia
Tack och bock för flera bra förslag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon