Full version: ID-hjlp nskas
Aizy
Skulle behva lite hjlp frn nn mer insatt person vad detta r fr ngot..

[attachment=72198:2012_08_...19.09.18.jpg]
[attachment=72197:2012_08_...19.05.34.jpg]
CillaM
En ung planta av skogsolvon? Viburnum opulus?
Huggorm
Skogsolvon r nog den bsta gissningen, men jag tycker inte det stmmer helt. Och har den inte ftt hstfrger vldigt tidigt, mina olvonbuskar r nnu helt sommargrna?
Eva 33c
Kan det vara vinbrsblad? Bladen p svarta vinbr luktar starkt vinbr, men rda vinbr har doftlsa blad.
Aizy
Tack fr frslagen hittills! Vinbr freslog en hr hemma ocks men jag har lite svrt att tro det ska vara det. Jag har aldrig lagt mrke till vare sig blomning eller br p denna vxt men jag kan ha missat det. Den vxte vid vgkanten invid en granskog tills jag grvde upp den i helgen och tnkte placera den p nt lmpligt stlle vid sommarstugan men skulle vara bra att veta vad det r fr att placera den rtt. Skogsolvon kan det vara ven om jag inte sett den sorten hr frut, vet inte hur vanlig den r hr i sterbotten, Finland. Men jag skulle inte sga att det r fr tidigt fr hstfrgerna, det har varit ganska kyligt och hstlikt ett par veckor hr redan och det brjar mrkas p tminstone vissa lvtrd.

Gissa grna mera, alla frslag r vlkomna smile.gif
Eva 33c
Jag hittar ofta frplantor av rda vinbr p min tomt trots att jag inte har ngon egen sn buske, tror fglarna sprider frna. OM din r ett rtt vinbr kan den ju helt enkelt vara fr ung fr att ha burit br n. Men det kan vara nt annat ocks, tycker dock inte att den r helt rtt fr just skogsolvon (som jag ocks har sjlvsdder av hr och dr) Men det finns ju andra olvonarter ocks.
Huggorm
Vinbr av ngon frg tror jag nog mer p n olvon i alla fall. Jag har ocks enstaka frplantor hr och var och jag tror Eva har rtt i att fglarna sprider frna.
EKLO
Finns det inte inplanterade varianter av lnn som har liknande blad? Jag bor nra Slottsskogen i Gteborg och tycker att bladen pminner om de stora slktingar till vr lnn som finns planterade dr (stora trd, med ngt slags nsor) - men namnet, nej tyvrr, det kan jag inte...
Huggorm
Lnn har lven sittande motsatt, och den hr plantan verkar ha dem strdda. Annars hller jag med om att det pminner en del om tysklnn, frutom att de har blekgul hstfrg och inte rd som den hr.
Aizy
Tackar fr svaren! Lnn var vad jag trodde det var men ingen annan som sett plantan hemma tror p det. Jag fr vl nog helt enkelt plantera ut den och vnta p att den vxer till sej och hoppeligen blir lttare att identifiera. Mammas vinbrsbuskar har aldrig ftt en sdan hr rd hstfrg s det r vl drfr jag inte riktigt kunde tro det var det men om ingen har flera frslag fr jag vl behandla den som en sdan s fr jag se om det dyker upp ngra vinbr p den till slut.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon