EKLO
Hej,

Jag lyckades under vårvintern för första gången driva upp en del perenner från frö under lysrör. Bland annat en hel hop av blå gräsfibbla, och de har nu blommat så vackert i flera veckor.

men de står nog lite fel. Jag hade dels inte räknat med att de skulle bli så höga och smäckra att de lätt lägger sig vid regn (brukar ni staga dem?)

och dels har jag satt dem bland andra blommor som inte blir så snyggt, de försvinner lite tycker jag, och blommorna runt om har för "lika" struktur eller för olika färger för att det ska bli spännande.

Och just nu är jag tömd på idéer - några tips om vad som är vackert ihop med blå gräsfibbla?

tacksam för alla idéer!
RitRat
Jag har ingen erfarenhet av fibblor men skriver ändå lite allmänt.

Har du för avsikt att flytta fibblorna, eller byta ut något som omger dem?
Om du upplevde att de faller omkull vid regn, är det ju bara att stötta dem nästa år :-)

Vad som är snyggt ihop kan bara du själv avgöra, smakerna är så olika. Några gillar harmoniska kombinationer, andra explosiva. Jordmån har betydelse, man ska helst para ihop växter som har liknande krav. Det sistnämnda är jag dålig på.... det som trivs, det trivs, resten får tyna bort och ersätts sedan med annat.

Här en gammal tråd från 2008 om gräsfibbla:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=114956
kerstin z5-6
Jag tror du ska avvakta, dels är fibblan dåligt härdig, men kanske inte hos dej i z1-2.?Låt den övervintra först.Dels har ingen perenn normalt utseende hos mej denna regnsommar med för lite ljus,de blir aldeles onormalt för långa..och faller såklart lättare då.

Den vill ha halvmager grusig jord i rakt söderläge,så många soltimmar som möjligt,tål att grillas och behöver sällan vattnas, fint till är växter som klarar liknande förhållanden gärna gråbladiga/silverbladiga.Står de på rätt plats blir de kortare o faller inte lika lätt
Gräsfibbla omdöme
fvd
Något limegrönt och någon fler grön färg så att den blåa färgen får lite bakgrund kanske. Min repertoar är inte så stor ännu jag så att jag kan säga några perenna sorter. Jag har limegrön zinnia och tobaksblomma hos mig som platsar lite varstans. En del buskar i den färgen finns det ju förstås och växter med bara blad eller gräs.
EKLO
Många tack för era tankar om detta - jag ska nog flytta dem till ett lite ljusare och grusigare ställe, men det låter som om det är klokt att vänta till nästa vår och se om de överlever vintern först.

Väldigt vackra är de hur som helst, men jag skulle vilja se dem i fler rabatter ihop med annat för att bilda mig en uppfattning om vad jag skulle vilja att de omgavs av -

Jag har eg. inga rabatter i rent söderläge, de soligaste ställena är vikta åt mina grönsaksodlingar och dem prioriterar jag. Men sol stora delar av dagen har de trots allt.
vanjalarsa
Har egensådda gräsfibblor sedan flera år. Har aldrig märkt att de är känsliga. MEn de vill som sagt gärna "luta sig" lite.
Man får kanske plantera nåt bredvid som är stödjande. MIna står väldränerat och ganska soligt. Inte helsöderläge.
Bor i zon 3 på gränsen till 4.
lycka till
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon