Full version: Äppelmust mm
kurtkurtkurt
Jag har en massa äpplen. Både goda äpplen från tomten men även vildäpplen som smakar helt ok.
Jag hade tänkt göra äppelmust. Har läst lite om det men behöver lite tips.

Jag läste på en sida att man kan skiva upp dem och låta ligga i vatten och dra några dagar. Plus lite socker osv.
Men jag skulle vilja få ut lite mer av äpplena. Jag har en blender/mixer jag tänkte köra dem i. Men hur gör jag sedan? Jag tänker att man får ut lite mer saft och saker från äpplena mer såhär men sedan bör kanske lite utav det silas bort?

Har ni några andra tips?
Skulle dock helst se att blendern/mixern går att använda.

Man ska ju ha konserveringsmedel i för att de ska hålla men visst borde det gå att lägga i plastburkar/plastflaskor och frysen istället utan konserveringsm,edel?
*Stintan*
Kan tänka mig att du får en grumligare must om du först kör dom i en blender. Normalt pressar man ju ur musten ur äpplena på ett eller annat sätt. Har du inget musteri i närheten? Annars funkar det ju med en råsaftcentrifug om man inte ska göra jättestora mängder eller varför inte investera i en riktig fruktpress. http://www.fruktpress.se/?se_pressar-med-ramkonstruktion,17

Det där med att låta äppelbitarna ligga i vatten med socker låter som om man vill ha igång nån sorts jäsningsprocess.
Jo man kan frysa musten.
kurtkurtkurt
Jag har en råsaftcentrifug. Kanske bättre att köra i den då?
Jag vill göra det själv.
Men vad är nästa steg efter att jag tryckt ur saften genom centrifugen?

Frysa in låter bra
*Stintan*
Ja då är den ju drickfärdig så antingen dricker du upp den eller så fryser du in den men fyll inte helt fullt i det du använder att frysa in i. Resterna (skal, kärnor mm) lägger man lämpligen i komposten.
Om du delar en massa äpplen så lägg dom i en bunke vatten annars mörknar dom jättefort och musten blir mörk. Lite citron i vattnet hjälper till. Sen är det bara att köra fast du kanske behöver tömma skruttbehållaren emellanåt.
Monarda
Du kan lämna dom till ett musteri också om du har något i närheten. Vi brukade frysa in en del och en del blev till äppelvin.
Hittade en lista:

http://www.svepom.se/mat_mustning_lista.php
Peztis
Har gjort i råsaftcentrifug och det blir rätt gott, rätt skummigt och grumligt blev det dock i min. Det mörknar fort, tänk på det.

Om du fryser så kan du lägga det i plastpåsar. Om du sedan lägger plastpåsarna i en plastburk så får du som små block. Burken kan du ta bort när det har frusit. Det kan bli lite enklare att trava i frysen i st för plastpåsar som blir lite oregelbundna (min frys är knökfull så jag måste alltid tänka till).
kurtkurtkurt
Men behövs inga mer ingridienser i?
Ska inte socker vara i musten?

Ni som fryst in, är musten lika god när ni tinat upp den som färsk?
*Stintan*
Nej socker behövs inte. Det är ju det som är så bra när man fryser in att man inte måste tillsätta en massa jox. Ja den smakar lika gott när du tinat den. Vill du absolut ha musten sötare kan du tillsätta lite socker i bunken med den färdigpressade musten och röra om tills sockret löst sig. Kanske ½dl/liter must. Men smaka först om du verkligen behöver det. Nyttigare utan socker. Tycker du musten är för "stark" kan du alltid späda den med lite vatten när du ska dricka den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon