Eva i Skåne
Min okunniga gissning är kaninhål, men jag ser sällan några kaniner. Hålen har i och för sig funnits några år, men borde dom inte sjunka ihopa om dom inte används?

[attachment=72206:026_vem_...640x480_.jpg]
*Stintan*
Tycker dom ser för små ut för att vara kaninhål.
Flemming
Påminner om hålen vi har på baksidan (gräsmattan) av firman...
Häromveckan klippte/tröskade dom gräset som var c:a 50 cm högt och helt plötsligt såg vi ett hål intill huset.
I detta lilla hål tittade tre små åkersorkar ut,små som tummetottar och en kund som såg dom sa att det är åkersorkar,helt ofarliga och stannar utomhus,även på vintern.

Tidigare har vi haft ett betongfundament till en lykstolpe liggandes precis där sorkarna tittade fram och jag minns en kollega för ganska så många år sedan sa att det sprang en råtta i fundamentet,vilken har två hål,ett för stolpen och det andra används till ledningarna...

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85kersork

Lägger in en bild på tummetottarna/åkersorkarna.
Den främre sorken som blev suddig på bild tog sin en tupplur i solskenet.
Osäker på vad det är för sorts brunt djur/kryp som finns på den andra sorken.

Kanske är det sådana du/ni har sett i skogen...
Eva i Skåne
Ja, det är kanske sorkar Flemming. Dom ser man ju inte lika lätt som kaniner smile.gif
*Stintan*
Eller mullvad
Eva i Skåne
Ja mullvadarna är väl lite större, men trädet växer bara några meter från en gräsmatta och där har inte varit några gångar och spår i den på flera år.
Kanske är det gamla hål som inte används längre...
*Stintan*
Vore det sork så borde det finnas spår på fler håll tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon