Gnuburk
Hej!

Bytte till mig denna söta lilla vän på en plantbytardag. Någon som kan hjälpa mig identifiera? Bladen är lite luddiga och hjärtformade.

(Det är samma planta, ena bilden togs ca en vecka tidigare bara)

[attachment=72207:photo.JPG]
[attachment=72209:photo_2_.JPG]

Tack!
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som en Physalis, skulle tippa kapkrusbär har rejäla såna på min balkong i stora krukor dignandes av frukter.
Cilla
Åsa, passar på att lägga till en fråga om Physalis som jag glatt sätter ut i krukor varje vår och som får frukter som inte hinner mogna.

Hur gör du med plantor på balkongen? Övervintrar? tar sticklingar? Spar frö och sår nästa år?
Är det maximal värme som krävs för att få frukterna att bli större än hälften så stora som de odlade, och att få dem att mogna på plantan?
Åsa, mälardalen zon 2
Brukar mest odla gyllenbär men iår testade jag frön från frukter jag köpt i matbutiken och jag har hunnit få mogna frukter men jag tror de behöver rätt lång odlingstid jag sådde nån gång i feb-mars och sedan har jag gradvis planterat dem i större krukor tror de har runt 10liter vardera nu. Min balkong är dock inglasad och jag hade ett element på balkongen på våren för att hålla uppe värmen vid vissa perioder. Tänkte klippa ner dem och försöka övervintra dem, de kommer dock få stå så länge som möjligt på balkongen

Mina frukter som jag fått på plantorna är lite mindre än de man köper men inte så värst mycket mindre.
Cilla
Tack Åsa. Jag tror att värme är nyckeln och ska försöka hålla nästa års planta övervintrad och varm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon