herbie
Hej!
Har en liten kolonilott på 50 kvm som jag ska göra i ordning. Tänkte fixa en häck på ca 4,5 m nu till hösten, har för mig att sep är en bra tid att plantera häckar på. Stämmer det? Funderar över artvalet, någon som kan tipsa om någon art som uppfyller detta;
- växer snabbt
- billig att köpa
- klarar även ganska leriga jordar

mitt första hands val är Thuja, men klarar den lerjord? Ev. tänkte jag göra ett litet dike innan häcken, kan det göra ngn skillnad?
kerstin z5-6
Viken zon bor du i, tuija är ett bra val men annat finns med smile.gif
Huggorm
4,5m är väll längden antar jag, så vilken höjd vill du ha?
herbie
bor i göteborg, tror det är zon 2. hade tänkt en höjd på 1 m ungefär
Huggorm
Måbär kan vara ett trevligt alternativ
herbie
CITAT (Huggorm @ 27-08-2012, 12:59) *
Måbär kan vara ett trevligt alternativ

Tack, kan vara värt att fundera på. Fler idéer?
RitRat
Aronia är fin, ger ätliga goda svartglänsande bär och har en fantastisk höstfärg.
herbie
Växer Aronia snabbt?
FruTrädgårdstomte
Jag skulle vilja föreslå nån rugosaros. De tål det mesta, även ganska hård beskärning, blommar länge och doftar gott, flera sorter får nypon dessutom.
De växer kanske inte jäättefort men inte jättelångsamt heller, och ska man inte ha en högre häck än 1 meter så går det ju rätt fort ändå. :-)
Min personliga favorit-rugosa heter 'Ritausma', men den blir nog lite för hög för dig, 2-2,5 m. Men en som står på min önskelista är 'Wild Edric'. Fantastiskt vacker och blir dryga metern.

http://www.daglyngar.no/austin/ut_Old_Rose...ild%20Edric.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon