EKLO
Hej,

påverkad av kockprogram (mest Jami Olivers) köpte jag frön till Butternut sqush och planterade ut 2 förkultiverade plantor i början av juni (zon 1-2)

I början av sommaren stod plantorna verkligen och stampade på stället i evigheter (välmående men små) - men sedan ett par månader tillbaka började de växa. Och det ordentligt! (Mitt sovrumsfönster är alltid öppet, och befinner sig 100 meter från plantorna, ibland fantiserar jag i skräckblandad glädje om att revorna kommer att klättra in genom fönstret och slingra sig om min hals någon natt om inte alltför länge).

Men bara två små antydningar till frukter ännu. En hel del hanblommor, och väldigt många fler honblomknoppar på gång.

Läget har inte varit/är inte idealiskt - ganska stor bladskugga delar av dagen.

Vad tror ni - finns det hopp om mognande frukter fortfarande? Och finns det sätt att hjälpa till? Ska jag knipsa av topparna på revorna så att "kraften" går åt rätt håll?

tacksam för råd och erfarenheter
GudrunS
Samma här! Jag förgrodde 7 små frön som blev 7 små plantor. Jag tyckte synd om dem och satte dem i växthuset. Nu håller de på att ta över! De skickar sina tentakler åt alla håll. För att de inte ska spränga växthuset har jag klippt ganska mycket. Det kommer massor av hanblommor och några honblommor. Nu har jag några frukter på gång. Jag hoppas att åtminstone någon av dem ska växa till sig och bli stor. Finns det en chans?
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte det är stor chans, butternut brukar sällan lyckas i sverige ens i skåne och lyckas man är det inte säkert de blir så goda som de borde eftersom de tar väldigt lång tid på sig att mogna och hinner för det mesta aldrig bli klara i sverige.
Anja Danmark
Jeg er enig med Åsa - de er ikke helt lette at få frugt på. Jeg havde tre enorme planter sidste år og fik 4 frugter, som ikke var særligt store.

Og jeg starter endda med at så tidligt og plante ud i mistbænk, til de har fået godt fat...

EKLO
Jaha, det var ju trist, så flitigt som de har växt skulle man ju gärna vilja ha nån utdelning av växtkraften.

Men då har man lärt sig en ny sak, tackar för era erfarenheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon