Peztis
Odling är ju så himla mycket - allt från att ta hand om ett frö till att slänga på komposten osv.

Jag har kommit fram till att det jag tycker är det roligaste och det jag är lite bättre på (inte än andra utan av mina egna trädgårdskunskaper), det är att dra upp fröer och pyssla med de små odlingarna. Gillar ju att se när det händer något!

Vad jag är riktigt usel på är att komponera rabatter! Det visade sig i år när jag gjort om en rabatt vid entrén och jag min klant har satt en massa temynta så man nu inte ser dammen! Förra året så förde de en lite tynande tillvaro i rabatten, de blev kanske 45 cm höga eller så) och sedan så gjorde jag om hela, förbättrade jorden, planterade om och gjorde allt så fint. Nu blev de där jäklarna över metern höga och blommar hysteriskt! Så i vår blir det omplacering... suck!

Vilka är dina styrkor och svagheter i odlandet?
stephan sndlng
rensa ogräs.
En stor konst.
Cilian
beskära äppelträd, växtnamn , odlingstips, experimentlusta! rädda en växt som mår dåligt , vanlig krukväxtskötsel, omplantering , val av krukor i harmoni med färg och form osv osv! se vad som enkelt går att förbättra det som redan finns i trädgården eller inomhus. ta reda på om odling och annat, testar just nu mina färdigheter med att så perennfrö! även krukväxtfrö, delning , vet vad som är ovanliga sorter till viss del...
Alexander-VG-zon3
Jag är tvärtom Peztis giggle.gif är jätte dålig på förökning främst frösådd, lite bättre går sticklingar vilket är kul. Annars köper jag hellre redan färdiga plantor.

Att komponera rabatter är jätte kul och jag är inte expert men tycker det blir ganska bra ändå. Och kan sitta i timmar när jag ska göra antingen åt mig själv eller andra och matcha växter i ihop efter läge, färg, ursprung. Ibland sitter jag och ritar rabatter bara för skoj skull utan att göra nåt av ritningen.
kerstin z5-6
Förökning och komponering av växter med samma krav ,som passar ihop i färg men fa form.
Mindra bra på ettåringar -sommarblommor..går fint att dra upp men sen vet jag inte var jag ska ha dem-då jag inte vill ha dem i rabatterna..vattna krukor är inte min grej heller:(
gnon49
Frön o sticklingar är jag väl okey på eftersom jag gör det varje år. Komponera rabatter sträcker sig till storleken på växten, inget annat. Färg o form får bli vad det blir, bara det blommar. Och med egna fröer blir det ju oftast lite av varje. Kompostera har jag aldrig gjort. Däremot åker mycket "skräp" direkt i landet på våren. För på hösten rensar jag inte.
mamamaggan
Får aldrig upp frösådd persilja , ranunkelknölarna blir det aldrig något av mm mm men en del andra saker som andra säger är svåra att lyckas med går bra för mig.

Mitt största problem senaste 10 - 12 åren är att jag inte kan göra så mycket . Rensa ogräs, plantera om krukväxter eller nya i utekrukor / rabatter , klippa gräs mm p g a att min kropp " rasar ihop " mer och mer.

Så tråkigt att inte kunna göra sånt man vill . Men jag får vara glad ändå , jag kan njuta av växterna ! yahoo.gif

Har fått en remiss till ortopeden i dag, en del saker kanske kan ordnas med en operation. Gör mig hoppfull .
Peztis
Lycka till mamamaggan!
stephan sndlng
löken på bild ovan nu fixad för matbordet.
Aqvakul
Jag är bäst på träd och buskar.. Fröförökning är int min grej...
Krolliljan
Jag är bra på att ta hand om självsådder.
Jag är mindre bra på att så och följa hela processen. Jag tröttnar lite. Har inte riktigt tålamodet. Vissa perenner tar en fruktandvärd tid att bli stora plantor från sådd.För att inte tala om mina sådda krolliljor
Självsådderna tycker jag är roligare att ta hand om ( om det är lite storlek på dem)

Jag är bra på att hitta på nya projekt crazy.gif och planera trädgården men just nu helt värdelös på att genomföra det p g a sjukdom.

Vad jag verkligen behöver bli bättre på är att ge varje växt den gödsel och ev kalk som den behhöver. Ska göra upp en lista på det i vinter.

Jag är inte bra på att beskära fruktträd. Det måste jag också lära mig ( har en kunnig granne)¨

Kom just på att jag har tålamod att ta sticklingar framförallt av krukväxter.
kerstin z5-6
Inte många växter behöver kalk smile.gif Så där kan du ta det lugnt:)Gödsel däremot gör stor skillnad
FruTrädgårdstomte
Det är synd, Peztis, att vi inte bor grannar, då hade vi kunnat jobba i team, för jag är precis tvärtom. smile.gif Jag gillar att komponera rabatter, och är (tycker jag själv) rätt bra på färg och form. Jag lägger ner rätt mycket tid på att skissa och på research.
Men fröer... de gror, det gör de..tja, de flesta iaf och växer så det knakar. Men sen... det ska planteras och skolas om i det evinnerliga känns det som... och jag hinner liksom inte riktigt med. Och tycker att det är rätt tråkigt att hålla på att slabba med. Brukar sluta med att pluggplantorna står och dör i sina fack. sad.gif

Peztis
Jamen det var ju synd, FruT!

Det som är så konstigt är att jag egentligen har ett väldigt bra sinne för hur saker och ting ska se ut, jobbade förut och fortfarande lite med att göra annonser osv och anses vara väldigt duktigt så... Konstigt va!

Tror det är det där mer att man tager vad man haver och försöker få till något av det. Egentligen kanske rabatten är rätt ok om jag bara tar och förflyttar min temynta till lämpligare ställe. Och jag har faktiskt en rabatt som är rätt ok...

Men det som är roligast, det är nog fröerna... Tror jag... Det är ju oerhört tillfredsställande att gå ut på altan och se alla de 53 olika pelargonerna som mår fint där! Men åter igen, många har jag ju frösått och de står en ju lite varmare och närmare hjärtat...
hattstugan

Är duktig på att samla fröer och dela med mig av dessa samt råd!

Att jag sedan gör helt efter eget huvud själv är en annan sak! Men hittills har det blivit bra!

Gillar att planera men är sämre på att få det gjort men det ger sig med tiden det med!
Peztis
Känner igen mig i det, hattstugan! Särskilt första och sista meningen... och första delen av mittenmeningen. biggrin.gif
stephan sndlng
Min kolonilottsgranne blir man lite avis på.
Blommor blir finare med bra jord.
Peztis
Gräset är faktiskt inte grönare på andra sidan häcken - det ser bara ut så för att man står i en annan vinkel!
ingrid fuxwall
Kan inte planera och få ihop en bra kombination men ibland har man tur och det har jag haft i år, återkommer med foto
stephan sndlng
Jag kan odla sallad som är högre än förrådshuset som mäter 2, 5 meter.
Eller var det kameravinkeln som fixade detta?
Peztis
Stephan, jag vet inte om jag ska tolka det som bra eller dåligt! biggrin.gif

Jag menar, oftast vill man ju ha sallaten låg och ätbar, i det där skicket är det knappst ätbart längre - men VÄLDIGT ståtligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon