salexa26
26-08-2012, 21:35
Hej,
bor i relativt nybyggt hus på västkusten med nyanlagd trädgård.
Har upptäckt att mina 0.5-2 års gamla syrener ser ut att ha fått någon sjukdom (kanske vissnesjuka) och är orolig att detta i så fall kan sprida sig till andra växter. Observera att vi bor relativt dragit med salt i luften där jag även kan ha övergödslat mina syrener i våras.
Jag har förstått att om detta är vissnesjuka så skall syrenerna grävas upp och brännas upp där även jorden skall grävas upp och bortskyfflats. Hur mycket man i så fall behöver gräva ur har jag ingen aning om.
Frågan är nu vad en eventuell vissnesjuka faktiskt kan smitta ned. Vi har vintergrön liguster på tomtgräns, rosor, ek, björk och äppleträd på tomten.
/salexa
Hej!
Jag tycker själv att vissnesjukan är svår att diagnosticera, men har för det mesta rekommenderat och skurit bort enskilda vissna delar på syrén och om en hel buske drabbats av något som KAN vara vissnesjuka har jag grävt upp och satt nytt. På de ställen där jag kunnat har jag också låtit föra bort en del jord, men inte mer än ett par skottkärror. Jag har dock ingen erfarenhet av att behandla större områden eller långa häckar som drabbats, men det verkar det inte vara fråga om här heller.
Vid misstanke i ditt fall skulle jag dragit upp och ersatt plantorna. Det är kanske inte det som rekommenderas om man vill vara helt säker, men det har fungerat i flera fall där jag gjort så. Kanske har det fungerat för att vissnesjjukan inte fått leva så länge i plantorna. Ju fler år som går desto större mängder tror jag det finns i rötter och jord. Här är jag dock inte helt säker.
Vissnesjuka hos syrén kan börja med att bladen blir lite matta till färgen innan de faller av. Svampen som drabbar syrénens kärl heter Verticillium albo-atrum och om jag fattat det hela rätt är det samma svamp som orsakar vissnesjuka hos jordgubbar, solros, ask, poppel, svarta vinbär, ros, hallon, björnbär och lind. En svamp att ha respekt för alltså, men den går alltså inte på allting.
Vissnesjuka är ett samlingsnamn för olika svampar och bakterier som lever i växters kärl, täpper igen eller förgiftar dem. Tulpaner och cyklamen drabbas av samma svamp som orsakar vissnesjuka medan lönn, tomat, aralia, rönnsumak, ros och engelsk pelargon drabbas av en annan som skapar vissnesjuka hos dem. Almsjukan orsakas av en kärlparasit som också leder till vissnesjuka hos dem.
Med vissnesjuka hos syrén rekommenderar växtskyddsexperter att man tar bort och bränner hela plantan som ofta är systemisk, dvs finns i hela växten. Även jorden måste bytas innan man planterar en art som kan drabbas av samma svamp.
Syréner kan också få grendöd, främst död i övre skottdelar, av syrénbakterios (Pseudomonas syringae). Päron drabbas av samma bakterie. Skotten får mörka fläckar, bladen får lite kantiga fläckar som blir brunsvarta. Dessa bakterier finns överallt i naturen, men får fäste om plantorna står i lägen där de utsätts för kalla vårvindar, fuktiga eller frostbenägna marker. Är det detta din syrén har räcker det att skära bort det vissna under en torr period i juli, och att vinterdäcka bättre eller flytta dyrénen till ett ställe där marken är mer lättväckt på vårvintern.
Jag har syrener på flera ställen på min tomt. På ett ställe i en slänt står en 5 meter lång syrenhäck. Den står någo för torrt och med lite sämre jord. Varje år är det ca 5- 10 syrener vars blad gulnar och sen vissnar de. Jag brukar klippa bort de stammarna så snart jag märker satt de börjar gulna. Jag har bott här i 6 år och värre än så har det inte blivit.
Jag vet inte om det är nåt svampangrepp men jag har både jordgubbar, humle, vinbär, hallon mm som inte alls visar tecken på några svampangrepp så jag tror nog egentligen det är så att det bara är så att just denna häck står för taskigt till. Den är gammal, har stått där i många, många år.
Så det behöver inte vara någon sjukdom dina syrener har, de kan bara ha fel miljö som de står i.
Helén
Hej
Ofta händer förvirrad mellan Svamp sjuk dem, och miljö sjukdom, vissna händer ofta när växter saknar vatten, Detta händer snabbt, Om observerade och ges tillräckligt med vatten, så växt tillbaka till livet, men svamp vissna sjuk start av botten bladen som visas långsamt.
Obs
Jag tycker om du försöka ge dem vatten först, om växt tillbaka till livet, Detta är bra. De behöver ytterligare 24 timmar åtminstone resultatet.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.