Hej
Förra sommaren byggde jag ett växthus av gamla fönster. Till taket köpte jag växthusplast. Det skulle funka helt bra men i höstas kom mitt i allt fåglarna på att det är roligt att picka sönder taket, antagligen på jakt efter insekter. Reparerade skadorna i höstas men när jag nu var inne i växthuset och tittade hade det kommit nya hål. HJÄLP!! Någon med några bra tips?
Ha det bra
Hanna zon V
Bönder som har problem med att fåglar hackar sönder plasten på ensilagebalar har ofta nät på, inte så kul kanske men jag har sett andra knep, bl.a är det en bonde här som sätter upp såna där vindsnurror som man brukar köpa till ungarna på marknader....han har gjort det i flera år så jag antar att det funkar...
MRLINDELL
25-03-2004, 14:32
Ibland fungerar det, ibland inte.
Det finns typ plastugglor/plastuvar att köpa som sitter på en spiral och rör lite på sig med vinden.
När dessa sattes upp i hamnen fanns det inte en enda trut eller fiskmås på en vecka.
Men efter en vecka vågade de sig till vågbrytaren och ett par dagar senare satt det en stor trutunge på ugglan och skrek.
Det varar alltså inte så länge.
Nät kan vara en fungerande lösning, eller se till att småkrypen inte kryper in i isolerplastens ändar, dvs inga insekter i plasten så finns det heller ingen anledning att hacka sönder den.
Jag har hört att takdekorationer (som finns att köpa med färdiga växthus) ska hålla fåglar borta. Vet ej om det funkar, men det borde ju vara svårare för dem att landa iallafall mitt på taket...
Jag har provat med remsor av aluminiumfolie på snören tvärs över. Verkar fortfarande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.