Full version: vågar jag det?
Cilian
kan det fungera att få en kaktus att övervintra om den står torr utomhus i zon 4? skulle ni våga det? vågar jag det?=)
*Stintan*
Nej det skulle jag inte våga.
Alexander-VG-zon3
Ja om du väljer frilandskaktusar, finns flera härdiga ur opuntia släktet samt andra.

Just dom härdigaste opuntia arterna växer så långt norrut som södra och mellersta Kanada. Där det regelbundet blir liknade vintrar eller kallare som norra Norrland. problemet är dock att även mellersta Kanada har varmare och torrare somrar än Sverige. Inte nödvändigt längre ibland kortare somrar än sverige. Men just ljuset och värmen gör mycket. Sedan är det ganska torra och stabila vintrar med mycket snö.

Själv har jag några olika i nordöstra skåne som aldrig fått skydd och har klarat -23c utan mycket snöskydd. Blir dock ibland fukt skador har jag märkt en vinter såg dom väldigt dåliga ut men repade sig snabbt.

Planterar man dom där det är väldigt torrt (mina växer bara på stenar och i ren grus). Sedan nära en södervägg så är det inga problem för dom härdigaste att klarar sig långt upp. Dock måste det vara rätt art/sort annars fungerar det inte sedan är jag osäker på en altan hur du menar om du menar i kruka då? det vet jag inte om det fungerar . Finns ett par på forumet som är duktiga på frilandskaktusar Erland och Kerstin z5-6

här kan du läsa mer http://snowpalm.dyndns.org/cactus.html
*Stintan*
Jag utgick från att den skulle planteras i kruka på en altan vilket jag tycker är mer riskabelt. Därav mitt svar.
Alexander-VG-zon3
Nej i kruka hade jag inte vågat. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon