Doktor Glas
Häcken runt vårt hus mår inte bra, fläckvis har den först blivit röd och sedan dött. Det började för två år sedan, då trodde vi att det var en värmebölja som gått hårt åt buskarna.

Någon som vet vad det är för fel på häcken? Går den att rädda? Kan man ersätta de risiga buskarna eller är det bara att ta bort alltihopa? Och är det någon som vet vad buskarna heter?

[attachment=72216:H_cken.JPG]
[attachment=72217:H_cken_2.JPG]
Huggorm
Det ser ut som någon sorts oxbär, men vad felet är vet jag tyvärr inte
Doktor Glas
Puff puff, ingen som vet?
Vi funderar på att ta bort de dåliga buskarn och ersätta med nya, men det vore jättetråkigt om även de nya dog.
FruTrädgårdstomte
Jag håller med om att det ser ut som någon sorts oxbär. Men vad som är fel är ju jättesvårt att veta, det kan bero på en mängd olika faktorer. Men jag antar att ni inte har observerat någon ohyra eller svamp?

Är alla buskarna köpta från samma ställe samtidigt? Om inte kan det vara skillnad i kvalitet. Problemen började för 2 år sedan, hur har det utvecklat sig under den tiden?
Har fler och fler buskar blivit dåliga? Har varje enskild buske blivit sämre?
Vad har ni vidtagit för åtgärder så långt? Extra bevattning, gödsling, beskärning etc? Och har ni isf märkt nån förändring?

Har någonting hänt brevid häcken på de ställen där den blivit dålig? Gatuarbete, ogräsbekämpning etc?
Vissa växter är känsliga för vägsalt eller hundurin t.ex. Kolla om grannarnas hundar har sina "kiss-ställen" precis där.

Det finns många mycket mer kunniga än jag här i forumet, men detta är vad jag har att bidra med. Hoppas ni får ordning på det.
Eva 33c
Jag har också haft en liten oxbärshäck (cotoneaster lucidus) där plantorna började dö ut, men i mitt fall tror jag att det hade nåt med dålig avmognad på hösten att göra i kombination med zon 5. De blev inte så där röda som dina utan sloga bara inte ut sina blad på våren.
En liten fundering, de dåliga plantorna på bilden står längs en väg, gör alla dåliga plantor det? Ibland kan man få skador av tex salt eller mekaniska skador i samband med snöröjning. Eller att jorden är annorlunda beskaffad just där, hårt packad, större stenar eller så. Om du gräver upp en av de dåliga plantorna kanske du kan se detta.
Doktor Glas
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 29-08-2012, 09:15) *
Jag håller med om att det ser ut som någon sorts oxbär. Men vad som är fel är ju jättesvårt att veta, det kan bero på en mängd olika faktorer. Men jag antar att ni inte har observerat någon ohyra eller svamp?

Är alla buskarna köpta från samma ställe samtidigt? Om inte kan det vara skillnad i kvalitet. Problemen började för 2 år sedan, hur har det utvecklat sig under den tiden?
Har fler och fler buskar blivit dåliga? Har varje enskild buske blivit sämre?
Vad har ni vidtagit för åtgärder så långt? Extra bevattning, gödsling, beskärning etc? Och har ni isf märkt nån förändring?

Har någonting hänt brevid häcken på de ställen där den blivit dålig? Gatuarbete, ogräsbekämpning etc?
Vissa växter är känsliga för vägsalt eller hundurin t.ex. Kolla om grannarnas hundar har sina "kiss-ställen" precis där.

Det finns många mycket mer kunniga än jag här i forumet, men detta är vad jag har att bidra med. Hoppas ni får ordning på det.

Vi har inte sett några svamp- eller mögelangrepp, och ingen ohyra heller.

Buskarna stod redan här när vi köpte huset för fyra år sedan, men jag antar att de planterades samtidigt. De första buskarna som blev dåliga stod med ca fem meters avstånd från varandra, sedan har det långsamt spridit sig mellan dessa och vidare.
I början trodde vi att det var solen som var boven, och vattnade lite extra. Efter det har somrarna varit så dåliga att vi inte tyckt att det funnits behov av stödvattning. Ingen extra gödning (kanske är det som är felet), vi klipper häcken en gång om året. Vi har lagt på täckbark, kan det påverka?

Längs kanten finns slipers som börjar bli dåliga, jag kan tänka mig att det påverkar buskarna. Men där det är mest slipers mår buskarna bäst, så det känns inte som ett klockrent samband. Ogräsbekämpning är inte helt omöjligt, det är mycket ogräs på vägsidan så där kanske det har besprutats.

Vägen jämte buskarna är grannens uppfart, så det är ingen allmän väg. Har svårt att tänka mig att han kör med vägsalt där, och vägen lutar dessutom svagt bort från häcken. Av samma anledning tror jag inte heller att hundarna är boven (möjligtvis katterna då, men de verkar föredra mattan vid entredörren...).

Bassam
Hej

Vid denna tid ser buskar så, Speciellt när kallt attackeras dem.

H.Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 29-08-2012, 16:45) *
Hej

H.Bassam

Kanske i fjällen, men i södra sverige är det ännu sommar. Det är ju augusti trots allt...
Doktor Glas
CITAT (Bassam @ 29-08-2012, 16:45) *
Hej

H.Bassam

De blev inte grönare än så här i år, inte ens mitt på sommaren. Och vi bor i södra änden av landet, det är ca 20 grader på dagarna nu så jag tror inte att det är kylan som är problemet tyvärr.

CillaM
En stam som vetter inåt gräsmattan är ringbarkad, troligen av ett rådjur. Kapa den under ringbarkningen. Det bryter antagligen nytt blad nästa år. Att den har röda blad så här års är ganska naturligt, det går mot höst och växterna har dragit ner på vatten– och näringsupptag. Men, när det gäller det glesa just på det stället undrar jag om ni har gödslat gräset med typ Stroller? Kommer man för nära buskar, träd o andra växter så är det vanskligt för dom.

Mina tankar.
Doktor Glas
CITAT (CillaM @ 29-08-2012, 20:20) *
En stam som vetter inåt gräsmattan är ringbarkad, troligen av ett rådjur. Kapa den under ringbarkningen. Det bryter antagligen nytt blad nästa år. Att den har röda blad så här års är ganska naturligt, det går mot höst och växterna har dragit ner på vatten– och näringsupptag. Men, när det gäller det glesa just på det stället undrar jag om ni har gödslat gräset med typ Stroller? Kommer man för nära buskar, träd o andra växter så är det vanskligt för dom.

Mina tankar.

Det röda har varit hela sommaren tyvärr.
Men Stroller kan det vara, vet att vi använde någon typ av gräsmattegödning på andra sidan huset. Det ska jag kolla upp, tack för tipset!
jegi
Jag hörde för några år sedan ett rykte om att det finns något (svamp?) som tar död på oxbär och sprider sig över landet. Ingen som känner igen det?
Cilla
Svårt att säga vad detta kan vara, det kan ha många orsaker.

Men Stroller Kombi är en killer för många häckar i landet. Receptet är att inte använda och om man gjort det att vattna rejält flera gånger, säg 10-20 liter per planta några gånger. Sedan hoppas att bekämpningsmedlet rinner ned långt i jorden, och att någon myndighet kan ta hand om det när det når grund- och dricksvattnet innan det når vattenkranen.
Bassam
Hej
jag är mest sannolikt att detta kommer från kalt:

Rötter kan inte suga vatten och näring som behöver, men om det är svamp sjukdom visas fläckar so täckas av sporer.

Obs

Ogräs bekämpningsmedel förekommer utseende men detta händer snabbt.

H.Bassam
CillaM
CITAT (Bassam @ 31-08-2012, 02:20) *
Hej
jag är mest sannolikt att detta kommer från kalt:

Rötter kan inte suga vatten och näring som behöver, men om det är svamp sjukdom visas fläckar so täckas av sporer.

Obs

Ogräs bekämpningsmedel förekommer utseende men detta händer snabbt.

H.Bassam

Tyvärr Bassam, jag tror inte alls på dina teorier, så kallt har det inte varit i Sverige i sommar. Men på många ställen har det varit väldigt torrt i jämförelse med de ställen de har varit fruktansvärt blött i andra delar av landet.
Cilla
CITAT (jegi @ 29-08-2012, 21:38) *
Jag hörde för några år sedan ett rykte om att det finns något (svamp?) som tar död på oxbär och sprider sig över landet. Ingen som känner igen det?

Jerker, om du finner något om detta är jag intresserad! Jag har också något svagt minne av att ha stött på denna info.

Däremot om man använt Stroller Kombi så är det inte helt osannolik orsak. Det kan också förstås vara att marken blir starkt torr devis och att buskarna därför får mycket kort säsong. Att vattna rejält borde vara fösta försök till åtgärd.

Åtminstone om man som jag resonerar som att om man inte vet vad orsakerna är, provar man med de enklaste metoderna i första hand.
Bassam
Hej

De saknar näring, detta visar blad färger, men vi kan inte Åsidosätt problem nu, vi ska vänta till nästa vår, men nu kan vi bara ta bort skadad blad, och vi kan spreja växter på vinter olja.

Obs

Min information kommer inte bara från men de kommer från:

Hortonom högskola utbildning+ jobba flera år som hortonom+ jobba med florist+ jobba flera timmar med odla nu läser och skriver svar+ med internet.

+++

Men dina ord är detta en skatt betalas av varje människa som tvingad lämna sitt hemland.

H.Bassam
Huggorm
Vinterolja? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon