Huggorm
27-08-2012, 12:12
Det står kvar såna här träd på flera platser här omkring, troligtvis planterade under första halvan av 1900-talet. Det är alltså någon ganska vanlig sort, härdig i zon 3, nu riktigt stora träd. Förökar sig rikligt, det finns mängder med fröplantor i alla storlekar upp till hundra meter runt om.
Som synes på bilderna är barren längre, bredare och trubbigare än vanlig gran. De har två vita linjer på undersidan, och är kluvna i toppen. Dessutom sitter de inte spridda runt om skotten som vanlig gran, utan platt i en dimension.
Jag har inga bilder på träden, men de har vanlig granform, blir stora och har som små slät bark med vertikala märken på, ungefär som unga alar. Som stora ser barken ut som ett mellanting mellan gran och ek.
Vad kan det vara för något? Jag funderar på om det kan vara kustgran, abies grandis, men jag har egentligen ingen aning.
malarmaster
27-08-2012, 12:24
min gissning är silvergran,abies alba som har just två markerade streck på undersidan barr,från början odlad men numera också fröspridd. ulf
Huggorm
27-08-2012, 12:38
Men det är många barrträd som har de vita strecken på undersidan, och silvergranen verkar ha barr runt om hela skottet
malarmaster
27-08-2012, 13:17
silvergran har barr lika dina bilder men å andra sidan det har kustgran också.två silverband på undersidan har de också bägge två men kustgranen har ett kännetecken som silvergran saknar,om du gnider barren skall det dofta apelsin.
längden på barren hos silver skall ligga på 15-30 mm,hos kustgran längre.
växtsättet på ett fullväxt exemplar avslöjar också skillnaden,kustgran mer julgran,silvergran mer tall med få grenar nertill men ett skatbo i toppen.
barken hos kustgran fårad o mörkbrun,silver slät o silvergrå,flagnar på vuxna ex.
detta är vad mina böcker ger,har sett bägge men det är några år sedan,själv har jag få barrväxter i trädgården,hela skogen är full så jag vill inte trängas med dem på tomten,här är det lövträd som gäller. ulf
Huggorm
27-08-2012, 13:33
Barren luktar apelsin när man gnuggar dem, så då måste det vara den ändå. Intressant, visste inte att de trivdes så bra i sverige
*Stintan*
27-08-2012, 14:51
Jag har aldrig hört något annat namn än silvergran och den odlades förr en del för att användas inom blomsterhandeln till julddekorationer, kransar, begravningsbuketter mm. Min morfar hade en sån odling i början av 1900-talet och där är idag en helt ogenomtränglig granskog som självförökat sig. Ingen klipper ju grenar av dom längre men vi gjorde ända till mitten på 60-talet.
Om jag går på malarmästers inlägg så skulle våra granar istället vara kustgran. Googlar man på silvergran växer ju inte barren alls lika platt på grenarna utan mer runt om. Lite mysko att yrkesfolket skulle sagt fel namn på den. Kustgran är ett namn jag inte ens hört förut.
Huggorm
27-08-2012, 16:07
Kustgran är det namn jag ser på wikipedia samt i mina böcker här hemma, men det kan hända att den även kallats silvergran av vissa. Bästa är väll att använda det latinska namnet som är abies grandis, då blir det inga förväxlingar. Det verkar vara det enda granliknande barrträdet som har barren platt i ett plan, jag hittar i alla fall inga andra. Bästa sättet att identifiera den verkar ändå vara det som målarmäster skrev, apelsinlukten som blir när man gnuggar barren. Det var väldigt tydligt på den här.
Det som förvånar mig är att den betecknas klara zon 3(4), här växer den i zon 3 eller på ett ställe nästan 4, och trots att det är på gränsen för vad den klarar så har den inga problem att skapa fröplantor som växer upp till stora träd utan synliga frysskador. De är heller inte småvuxna eller vindpinade, utan ståtliga träd på 20-25m
*Stintan*
27-08-2012, 17:03
Kanske lät lite finare att kalla den silvergran än kustgran
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.