Full version: Flytta syren?
Fia N
Hej alla!

En liten fråga i vinterkylan.... Funderar på vad jag skall ta itu med i trädgården i vår. Bland annat funderar jag på att flytta två syrener, hur är det med det? Är de känsliga för flytt? De är ganska smala, men höga 3-4m. Är det stor risk att de inte klarar en flytt låter jag dem nog stå kvar, vore himla trist att behöva börja om när de växt sig så höga! Men vill så gärna utnyttja dem till att rama in en uteplats.
Om det nu går undrar jag också när bästa tiden är att flytta dem.

Vad säger experter och erfarna?
huh.gif
Cilla
Jag flyttar hellre på sensommaren eller tidig höst om jag kan, då man slipper torkskador. Mina vattenräkningar är skyhöga ändå!

Men syrén kan du flytta även på våren om du vattnar så att det inte torkar under sommarsäsongen. Rotklumparna är ganska stora och djupa, det är ett ganska tungt jobb.

Jag flyttade en berså som var ca 4 meter hög en sensommar. Beskar i samband med det ganska kraftigt. Alla rotklumpar hade några gröna 'savdragare' (grenar med blad) men resten beskars på ca 20-40 cm höjd. Syrenen börjar ta sig nu fyra år efteråt, men har endast blommat med en enstaka blomma.

Idag skulle jag beskurit mindre i samband med flytten. Om du kan beskära i vårvinter och flytta på hösten behöver du inte chocka växten med bägge samtidigt.

Det tar många år för syrén att acklimatisera sig hur man än gör. Att vänta fem år på blom är inte ovanligt på en flyttat syrén.

Cilla
Fia N
Tack för tipset! Jag får se hur jag gör.... Ska känna efter i vår/sommar (vad avlägset det känns.....) och fundera om jag kan lösa det hela på något bättre sätt och de fina buskarna kan stå kvar. Annars kan jag ju flytta dem till sensommaren. Alternativet är ett schysst plank med en spalje som jag kan dra upp några klättrare på.
Mmmm.....Det är trevligt att drömma om var jag ska dricka mitt morgonkaffe....

rolleyes.gif

Fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon