Full version: Flytta syren?
Fia N
Hej alla!

En liten frga i vinterkylan.... Funderar p vad jag skall ta itu med i trdgrden i vr. Bland annat funderar jag p att flytta tv syrener, hur r det med det? r de knsliga fr flytt? De r ganska smala, men hga 3-4m. r det stor risk att de inte klarar en flytt lter jag dem nog st kvar, vore himla trist att behva brja om nr de vxt sig s hga! Men vill s grna utnyttja dem till att rama in en uteplats.
Om det nu gr undrar jag ocks nr bsta tiden r att flytta dem.

Vad sger experter och erfarna?
huh.gif
Cilla
Jag flyttar hellre p sensommaren eller tidig hst om jag kan, d man slipper torkskador. Mina vattenrkningar r skyhga nd!

Men syrn kan du flytta ven p vren om du vattnar s att det inte torkar under sommarssongen. Rotklumparna r ganska stora och djupa, det r ett ganska tungt jobb.

Jag flyttade en bers som var ca 4 meter hg en sensommar. Beskar i samband med det ganska kraftigt. Alla rotklumpar hade ngra grna 'savdragare' (grenar med blad) men resten beskars p ca 20-40 cm hjd. Syrenen brjar ta sig nu fyra r eftert, men har endast blommat med en enstaka blomma.

Idag skulle jag beskurit mindre i samband med flytten. Om du kan beskra i vrvinter och flytta p hsten behver du inte chocka vxten med bgge samtidigt.

Det tar mnga r fr syrn att acklimatisera sig hur man n gr. Att vnta fem r p blom r inte ovanligt p en flyttat syrn.

Cilla
Fia N
Tack fr tipset! Jag fr se hur jag gr.... Ska knna efter i vr/sommar (vad avlgset det knns.....) och fundera om jag kan lsa det hela p ngot bttre stt och de fina buskarna kan st kvar. Annars kan jag ju flytta dem till sensommaren. Alternativet r ett schysst plank med en spalje som jag kan dra upp ngra klttrare p.
Mmmm.....Det r trevligt att drmma om var jag ska dricka mitt morgonkaffe....

rolleyes.gif

Fia
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon