Full version: Tomattips?
Ullet
Jag har fullkomligt hybris på att odla tomater, brukar ha fyra olika sorter i växthuset trots att jag är den enda i familjen som gillar tomater. laugh.gif I år har jag satt två sorter, Purple Calabash o en körsbärstomat som har nåt med vinbärssmak i sig (fanns på Rara Växter) men jag vill ha mer sorter men hittar många som verkar fina och goda, undrar vilka som är era favoriter? Kanske man får lite mer inspiration eller tips på sorter som är värda att odla. Jag vill gärna ha en god och söt gul sort också i sommarens utbud. biggrin.gif Någon som har nån superidé om vilken sort jag kan testa i sommar? smile.gif smile.gif smile.gif wink.gif
andersh
potentat är en utmärkt sort.
gammelnalle
CITAT
Tomattips?, Tips på trevliga tomater någon?

TREVLIGA?????

Skall du snacka med dem????
smile.gif smile.gif smile.gif

Du har nog bättre pejl på detta än många andra av oss... men kika in på tomatklubbens hemsida....

jag beställde 10 OLIKA sorter..... som precis i veckan har kommit ner i jorden...

han är inte klok den där Åke.... HELT UNDERBAR !!!
Randiga tomater !!
Ryska-kyldhärdig tomater... ???

passa på och titta i hans bok åxå!!!
Ullet
Va?! Pratar du inte med dina tomater? wacko.gif Själv sitter jag dagarna i ända o diskuterar världsläget med mina, skvallrar om tv-stjärnor o dyl o de växer som ogräs i nylagda rabatter! smile.gif

Ska kolla tomatklubben, jag ser så många som jag vill ha så om nån har nån särskild sort som de rekommenderar provar jag gärna. smile.gif Svårt att bestämma sig? Inte jag, eller jag....eller jag. laugh.gif
gammelnalle
CITAT (Ullet @ 25-03-2004, 12:46)
Va?! Pratar du inte med dina tomater? wacko.gif Själv sitter jag dagarna i ända o diskuterar världsläget med mina, skvallrar om tv-stjärnor o dyl o de växer som ogräs i nylagda rabatter!  :)

Ska kolla tomatklubben, jag ser så många som jag vill ha så om nån har nån särskild sort som de rekommenderar provar jag gärna.  :) Svårt att bestämma sig? Inte jag, eller jag....eller jag.  :lol:

Snacka med tomaterna!!!! Ni behagar att skämta aprilo...
Det finns ju bara Spanska tomater... och JAG kan då ingen spanska... (jag tror inte man kan beställa två öl av dem?????)

Och mina frön har inte grott ännu !!!
Men när de sticker upp sina fula trynen... då kanske...

jag skickade in pengar till tomatklubben ... TÄNKTE nog skriva en lapp.... men....

efter någon vecka ringde en dam upp mig... (jag ANTAR att hon presenterade sig och att det var Åkes fru.....)
-Du har inte specat några tomater...

njae... -Skicka några som är lättodlade... åså gjorde dom de !!!
Ullet
ha!! tongue.gif
Jag satte in pengar på en ggr jag var inne på sidan, så jag hoppas få tillgång till nån lista på olika tomatsorter! Vilka sorter har du sått då? Nån gul som du provat tidigare? *intresserad* Maken ska få bygga ett väggväxthus enbart för tomater i år för jag kommer inte att rymmas i växthuset med både gurkor, tomater, zucchinis mm. biggrin.gif biggrin.gif Jag tar det som en födelsedagspresent. sleep.gif *leker blygsam*
Betty
Jag föreslår Mirabell, (Lycopersicon lycopersicum) en gul och god liten tomat. Det blir MASSOR av små tomater på klasarna! smile.gif
MRLINDELL
Psssst! Skall jag avslöja en hemlighet? (Lycopersicon lycopersicum) heter alla vanliga tomater och är latin för TOMAT.

Kolla här!!!

http://www.odla.nu/vegt/tomat.shtml
Tesa
Garderners Delight...min absoluta favorittomat....körsbärstomat i lite större modell...jättegod och lättodlad och rikgivande..vad mer kan man önska..
gammelnalle
CITAT (Ullet @ 25-03-2004, 13:14)
ha!! tongue.gif
Jag satte in pengar på en ggr jag var inne på sidan, så jag hoppas få tillgång till nån lista på olika tomatsorter! Vilka sorter har du sått då? Nån gul som du provat tidigare? *intresserad* Maken ska få bygga ett väggväxthus enbart för tomater i år för jag kommer inte att rymmas i växthuset med både gurkor, tomater, zucchinis mm.  :D  :D Jag tar det som en födelsedagspresent.  -_- *leker blygsam*

tyvärr ULLET !!! Jag är nybörjare och har byggt (nästan klat) ett växthus för bara Tomater.....
(Jag TROR inte jag är gift med dig.... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif även om det fanns en viss likhet... MEN jag GILLAR INTE: " Maken SKA FÅ:......." )

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Orange Bourgain
Taxi
Poljarny
Persimon
Merlot
Green Grape
Red Cherri
Aranca

hette mina sorter..... + 2 till som jag inte hittar påsen till just nu...
Betty
CITAT (MRLINDELL @ 25-03-2004, 13:43)
Psssst! Skall jag avslöja en hemlighet? (Lycopersicon lycopersicum) heter alla vanliga tomater och är latin för TOMAT.

Kolla här!!!

http://www.odla.nu/vegt/tomat.shtml

Tack för att du delar med dig av dina hemligheter Mr Lindell! rolleyes.gif
Jag skrev bara av namnet direkt från fröpåsen.
MRLINDELL
Har man aldrig provat är Garderners Delight eller vanlig Dansk Export två sorter man lätt får tag på och kan odla själv hemma. En "vanlig" tomat blir inte så vanlig odlad hemma, den smakar otroligt jämfört med den köpta kommersiellt odlade tomaten. Vad man än väljer så smakar det bra. Sedan är det förstås kul att prova andra sorter och andra smaker & färger. Tittar man på tomatsidorna och de som säljer fröer finns det ca 300 olika att tillgå. Caspian Pink har jag 6 st plantor på gång, enligt ryktena skall detta vara världens godaste tomat. Svaret på det vet vi först i sommar. Man måste ibland ha bra tillgång på sol och växthus för att allt skall fungera. Många tomater fungerar ändå på skyddade lägen på friland. Man vet bara hur det blir om man provar själv. Jag trodde aldrig att paprikor kunde bli så fina hemmaodlade, så nu kör jag paprika, flera sorter. Mina tomater är snart så stora att jag inte kan ha dem inne längre. De måste snart ut i växthus det måste bli bättre väder!!
Ullet
Gammelnalle.....

Pga sjukdom kan och får jag inte göra sånt själv som innebär lyft över en viss höjd mm. Min make är superstöttande och hjälper mig med sånt jag inte kan göra själv och har lovat att göra detta åt mig. Jag tyckte att det var fint av honom att erbjuda sig att göra det och jag föreslog att det var en födelsedagspresent så slapp han göra eller köpa nånting annat. Tråkigt om inte det gått fram utan du tror att jag på något sätt tvingat honom eller utnyttjar honom för att jag är för lat, bekväm eller nåt annat eftersom jag inte gör det själv. huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer ytterligare en hemlighet tomat heter inte längre Lycopersicon lycopersicum den heter Solanum lycopersicum numera om man ska vara riktigt petnoga. Och det finns tomater av andra arter som även de är utmärkta att odla ex. solanum(Lycopersicon) pimpinellifolium säljs under namnet vildtomat eller vinbärstomat och den får goda små frukter (ca 4g).
Ullet
En sån är det jag har satt Åsa, en pimpinelliifolium, vinbärstomat. Liten men ska visst vara supergod! Spännande, har du provat den?
Åsa, mälardalen zon 2
Javisst har jag provat den, den har lite knepigt växtsätt den skickar upp en massa veka grenar i mängd som lägger sig ner överallt. Det brukar stå att man inte ska beskära den men när jag testat den i växthus har jag ibland behövt klippa + binda upp dem för annars kommer man inte in i växthuset. Den har ett ganska vilt växtsätt. Men den har goda frukter så jag odlar den ändå och den går ju också bra att odla utomhus men man måste tänka på att den har ganska veka grenar så man kan behöva binda upp den lite.

Skulle man blanda ihop tomatplantorna så kan man lätt känna skillnad på vildtomat/vinbärstomat för deras stammar känns som sammet medans de allra flesta andra sorter har lite stickigare stammar.
MRLINDELL
... heter alla vanliga tomater ... viss gardering där för att slippa skriva ner alla tomatarter i hela världen i ett inlägg. Det finns säkert många fler arter och många fler latinska namn. Ja, så varför förenkla när man kan krångla till det tongue.gif

Vinbärstomat gällande namn för Solanum racemiflorum, vinbärstomat (Solanaceae) enligt boken.

Vilka har denna tomat i fröpåsar? Jag har den inte i min lilla frölåda och det går ju inte för sig.
Åsa, mälardalen zon 2
Ex. Impecta säljer frön till denna lilla goda vildtomat.

Enligt vissa böcker behöver oftast vildtomater korsbefruktning för att man ska få frukt men jag undrar om det stämmer för jag har alltid haft denna bland en massa andra tomatsorter och då borde de frön jag skördat från plantorna åtminstone ha gett upphov till någon korsning men icke de frön jag skördat har gett plantor som sett likadana ut som plantorna jag tog fröna från året innan.
MRLINDELL
Jag glömde bort att nämna ILDI, en körsbärstomat som är gul och liten. Det blir många små goda tomater om man nu tycker om att "plocka" och äta tomatgodis. Det kan bli 100 tals tomater på en planta i ett par tre klasar. Jag har satt 3 st plantor och bara väntar på solen ...

När jag plockar ut alla mina tomatplanter i sommar kommer grannarna att få slaget ... när räknas pervert hobby som odling på gränsen till sanitärt problem tongue.gif finns det regler?
Ullet
Alla sorter är välkomna här! Stora som små, röda som gula som päronformade som nån annan. biggrin.gif kanske skulle ha en gul ampeltomat också?*ser fundersam ut*
MRLINDELL
Gillar man gula tomater så är "Gelbe Dattelwin" rolig och minst lika god som Ildi, har den från Åke Truedsson men har inte hittat den i butiken. Jag har inte satt den i år.

Som ampeltomat finns Pendulina både gul och röd. Jag köpte inga eftersom man skrev "vek" planta i beskrivningen. Det känns som om den är knepigare att först odla den med stöd för att senare plantera om den som ampel.
Ullet
CITAT (MRLINDELL @ 25-03-2004, 16:44)
Jag glömde bort att nämna ILDI, en körsbärstomat som är gul och liten. Det blir många små goda tomater om man nu tycker om att "plocka" och äta tomatgodis. Det kan bli 100 tals tomater på en planta i ett par tre klasar. Jag har satt 3 st plantor och bara väntar på solen ...

När jag plockar ut alla mina tomatplanter i sommar kommer grannarna att få slaget ... när räknas pervert hobby som odling på gränsen till sanitärt problem tongue.gif finns det regler?

när räknas pervert hobby som odling på gränsen till sanitärt problem tongue.gif finns det regler?´

det hoppas jag inte, för jag kommer att skrämma slag på grannarna, jag ger bort plantor till omgivningen vare sig dom vill ha eller ej. smile.gif Ska man inte leva ut sina perversioner då? Jag har hört att det mesta som är onormalt är normalt i psykologin. rolleyes.gif
Ullet
veka plantor känns ju inte så kul, ska man stötta först o sedan släppa dom "fria", risken för stamskador måste ju vara stora då? Trist att lägga ned tid o sedan går dom sönder.
MRLINDELL
Maskota är en Rysk ampeltomat som kan ge många och goda tomater. Även den kräver lite omsorg. Finns hos Åke Truedsson m fl. Liten, röd och söt i smaken. Man får prova sig fram med någon sort. Det kanske finns hybrider (F1) hos några fröleverantörer. Man kanske kan prova att sätta någon lågväxande coktailtomat i ampel, var går gränsen?
MRLINDELL
Hittade dessa på
http://www.astrantplant.nu/tomat.html

Ampel- och kruktomater. Många av dem är dock F1 hybrider.

Pendulina röd och P. Orange. Mycket tidig och mycket rikgivande goda frukter i storlek mellan körsbär och vanliga tomater

Totem, medelstora röda, upprättväxande men låg, lämplig till krukor

Tiny Tim, 15 g, klarröda söta, lågväxande körsbärstomat för krukor och urnor

Gnom, Ny, ger massor av små röda runda frukter 25-40 g , 3-rummiga, söt och välsmakande

Siberia, rysk sort, sätter frukt även vid +5, ca 50cm höga plantor, 50-90 g frukt, vackert röd, 3-rummig utan grön nacke. Mycket tålig mot sprickbildning. Svagt syrlig smak

Tumbler, söt ampeltomat

Balconi Red, små, röda tomater, lämplig som ampel, rikgivande

Balconi Yellow, som ovan men gula
MRLINDELL
Varför får inte vissa tomater säljas inom EU? Där ingår tydligen även Dansk Export.

Listan med förbud gör mig fundersam. Vill lixom veta varför? Vad får vi äta men inte dom och tvärt om, varför?

http://www.astrantplant.nu/tomat.html
Liastar
tror att anledningen är att EU numera har krav på frökontroll på bla tomater, för att få säljas måste dom finnas med på EUs sortlistor, för att få med dom krävs kontroller som många firmor inte har råd med då det kan kosta 20 000 kr för en enda sort
Liastar
för er som e sugna på Dansk Export så har Runåbergs fröer fortfarande den till försäljning Dansk export
Kristina i Skåne
Jag tycker att Gardernes delight, en röd tomat är god, men jag gillar också den gröna Zebra Green.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon