Hej.
köpte i våras en liten chilliplanta som stått ute och växt till sig riktigt bra under sommaren. Som jag förstått så ska man kunna ta in den och ha den som krukväxt under året? stämmer det? eller kommer den bara vissna ner och dö?
Bör man vänja den vid inomhusklimatet lite i taget på något sätt eller funkar det att bara plocka in den? när och hur ska jag isåfall gå tillväga?
Den står i kruka ute nu.
mvh
Jonas
Anja Danmark
27-08-2012, 21:52
Hvis planten ikke skal få et alt for stort chok ved at komme ind i varmen, skal du nok tage den ind om nogle uger. Hvis temperaturforskellen er alt for stor, kan den finde på at tabe alle blade og blomster

Den kan godt overvintre, hvis den får lys nok - men vær meget opmærksom på evt. lus og andre dyr, der kan gøre stor skade på andre planter inden døre.
tack för svaret.
Då ska jag ta in den stackarn i dagarna här. Får kolla igenom den så det inte finns kryp på den.
Tack
//Jonas
Hej
Du kan ta dem inne när vädret blir kalt ute och ta dem ute när vädret blir varm ute några gånger, till de acklimatiserar
några gånger
Jag övervintrade mina två chiliplantor i fjol i ett svalt ljust rum (8 grader), och det gick bra. I våras fick jag ta in dem i värmen för att de skulle komma igång bara.
Så mitt tips är ju svalare desto bättre (inte lägre än 8 grader dock, det är nog minimum). Jag fick inget spinn som man annars lätt får.
tack...
Nu var min tanke mer om jag kunde ha den som krukväxt i ex. köket under vintern. Inte bara få den att överleva vintern. Något svalt utrymme har jag ont om då jag bor i lägenhet.
Men tack för svaret!
//Jonas
Hej
Chili kan odlas i kök under hela året, men problemet är oljeångor som leder till gulfärgning och ibland till döden för hela växter.
H.Bassam
Som andra redan har påpekat, om du har den inne, ju varmare desto mer ljus behöver den för att trivas. Om du har ett fönster utan undervärme är det nog att föredra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.