Lorennia
Hej.
Mitt första inlägg här blir en fråga angående min äldsta krukväxt. Jag tog ett skott för ca 6 år sedan och det har verkligen överlevt allt. I sommar har den fått stå ute på balkongen och det har medfört de rödaktiga bladen som jag tror beror på allt regn den fått ta.

Hoppas någon vet vad det är smile.gif
teo
Rödaktiga blad brukar oftast bero på (för mycket) sol, ung. som solbränna.
mari_tres
Jag kallar den för skobuske, vet inte om det är ett korrekt namn.
RitRat
Det är en Pedilanthus tithymaloides. Devil's backboen, Zig-zag plant, Jacob's ladder.....
Vet inte vad den kallas på svenska, Google hittar bara sidor på engelska.
Finns både med gröna och brokiga blad.
Jag har sett den mycket i Västafrika, planterad i olika parker o rabatter. och den är verkligen en extrem överlevare. Klarar sig fint under torrperioden, helt utan vatten i 6-7 månader under het sol. Den blommar när det är som torrast i naturen. Solfåglar (säkt med kolibri) älskar dess nektar.

http://toptropicals.com/catalog/uid/Pedila...thymaloides.htm

Här bilder:
http://www.google.se/search?q=Pedilanthus%...TIKja4QTH74DwDg
Alexander-VG-zon3
CITAT (teo @ 27-08-2012, 19:03) *
Rödaktiga blad brukar oftast bero på (för mycket) sol, ung. som solbränna.

Behöver dock inte alltid betyda för mycket, utan man kan väl säga mer en helt normal process när det är sol. Växter som växer inne och tas ut (efter avhärdning) får oftast vackert rödare blad speciellt på nyare skott. Och tyder inte alltid på nåt som är fel, utan ett normalt skydd. Äldre blad brukar efterhand bli gröna. Detta kan hända även den mest solälskande växten (aloe blir oftast rödare när den tas ut på sommaren och exempel novemberkaktus och citrus har stark röda skott).

Även varierande temperaturer alt för lågt temp kan ge röda blad. Generellt kan man nog säga att uteliv ger rödare blad på växter.
Lorennia
Tack så mycket för era svar. Var ju riktigt häftiga blommor men min har aldrig ens varit i närheten av att blomma. Vet ni om den är giftig?
RitRat
Skobuske verkar vara det riktiga svenska namnet. Blommorna likar pyttesmå skor faktiskt. Jag har ingen aning hur man skulle kunna få den att blomma i Sverige. Kanske efter en torr svältkur... som bladkaktusar.

Växtsaften sägs kunna irritera huden. Men det har jag inte märkt när jag hanterat växten i Västafrika. Jag har beskurit buskarna ofta, inte märkt någon irritation.
Eva i Skåne
Jag hänger på med en fråga ang skobuske. Jag fick sticklingar av en forummedlem i våras och dom har tagit fart och börjat växa. Min fråga är:

Växer dom bara rakt, det går inte att få dom att grena sig och växa buskigt?
Lorennia
Den skjuter ut rotskott så det blir fler och fler. Den går att klippa ner för att få kompaktare också. Den växer väldigt fort så det går bra att testa sig fram smile.gif
RitRat
CITAT (Eva i Skåne @ 28-08-2012, 08:58) *
Växer dom bara rakt, det går inte att få dom att grena sig och växa buskigt?

De verkar inte kunna grena sig, bara en stam. Däremot som Lorennia skriver, så bildas det rotskott ofta, så den blir buskig på det sättet. Beskär du huvudstammen så växer det ut bara en ny stam som fortsätter rakt upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon