Full version: Höstfundering
kage
Hej!
Från tips av er trädgårdsvänner har jag förstått att mina rosor är i gränszonen av vad de klarar av. Hur tidigt kan jag täcka med extra jord och barkmull inför vintern, kanske redan nu????. Jag brukar täcka över med väv i februari för vårsolens skull, men kan jag göra det redan på hösten det borde ju oxå skydda rosorna från kyla. har ni någon erfarenhet av detta är jag tacksam för svar.
Kajsa
Vänta med det till sena hösten, när frosten kommer, löven ramlar i massor. Klätterrosor kan man sno in med väv nov/dec, jag bor i zon 3 - 4.
kage
CITAT (Kajsa @ 28-08-2012, 17:03) *
Vänta med det till sena hösten, när frosten kommer, löven ramlar i massor. Klätterrosor kan man sno in med väv nov/dec, jag bor i zon 3 - 4.

Tack för svaret Kajsa. har jag förstått rätt om det bästa är att alla löven bör ha fallit av busken innan jag både marktäcker och lägger över med väv. någon sa att det var bra om rosen var med om frost innan man marktäckte den skulle bli härdad inför vintern då,men jag är ju rädd att de dör,vet du något om detta?
Kajsa
Låt det bli frostnätter först, dom dör inte sen höst, vintern är lång och vårvintern kan vara tuff.
kerstin z5-6
Rosor dör inte av frost..rötterna växer så länge det är +5 i jorden, och det tar tid innan den tempen sjunker även om det är frostnätter uppe i luften.Täck absolut inte för tidigt ,blir bara sorkbon, mögel o elände av det.Marken får gärna ha hunnit tjäla nån halv cm innan man gör det.
Bassam
Hej
Vi bor i Stockholm sedan 15 å, och det finns många rosor som odlade i norra sidan, de lever bra utan skydd på hösten eller våren, men det är viktigt att välja rätt sorter som passar din zon, rosor har själar så är det viktigt att planterar dem på rätt miljö.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon