Full version: pannplåt+kompost
fridsbacka
funkar det att använda gammal pannplåt till att bygga en kompost? , har naturmark så bör man lägga något i botten före isf ?
EKLO
Hej,

Jag vet inte vad pannplåt är, men tänker att det är en vattentät plåt. Kanske inte det bästa till kompost, eftersom komposten kräver god syretillförsel för att funka bra.
fridsbacka
pannplåt är gammal galvad plåt som dom hade bland annat på lador förr i tiden , såg på nå trädgårds program från england och dom använde sån plåt så var därför jag blev lite nyfiken på det =)
Peztis
Har också sett något program där de hade det...
När jag flyttade till min hus fanns det en kompost av korrugerad plåt men det fungerade inget vidare, när solen låg på blev det för torrt och varmt.

Så jag byggde fort en egen med tre fack och den funkar mycket bättre.
Allekulla
Jag tänker att du kan ha den till väggar. Men i botten på komposten ska du lägga kvistar, för att det ska bli luftigt nerifrån. Det har fungerat bäst för mig. Om du har ex hallon eller kirskål i närheten där du tänker anlägga komposten, så lägg markduk i botten och en bit upp på kanterna.

Ett tips till, om det blir torrt i komposten, så vattna!
Bassam
Hej

Så det kännetecknas av
1 Innehåller hög salt.
2 innehåller en hög andel kalk.
3 Ph mellan 5,5- 8.
Så det passar inte alla växter, men den passar bara gräsmatta och Prydnadsväxter .

H.Bassam
fridsbacka
hade tänkt ha dom som 3 väggar nedanför stenmuren , egentligen kan stenmuren vara 1 vägg för gräsmattan ligger ovanför muren som etage trädgård , har en yta på 100 kvm jag inet använder mellan 2 stenmurar , björkarna skall bort där sen bir det ev potatisland där i framtiden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon