lenamarita
Hejsan alla entusiaster
Är någon mer än jag som vet vad detta är för gurka, min mamma brukade lägga in i ättika och de var mkt goda. Jag har hennes recept och villgärna försöka själv att sylta in .
Men var finns det fröer att köpa till dessa vita gurkor? Det ska inte vara någon grön gurka utan de är ca långa som en slanggurka, men dubbelt så tjocka och med tjockt vitt skal som man skalar av innan man kokar in dem.
Hoppas på svar, jag bor i södra Skåne.
Hälsningar Lena
Eva 33c
Runåbergs Fröer har en vit gurka i sitt sortiment som heter Arboga vit, den motsvarar ganska bra din beskrivning och är tydligen en gammal sort som odlats länge i Svergie. Kan det vara den tro? Om inte annat kanske den i alla fall passar dig : )
niggle
Jag blir lite nyfiken på detta.
Asiagurka tillhör barndomsmaten. Fläskkotlett, svampsås, kokt potatis och sådan gurka. Eller till stekt kyckling.
Ibland har jag lagt in själv och då har jag beställt gurkor av torghandlaren. Det är inte alltid att de går att få.
Om jag får ur honom vad sorten heter, ska jag meddela.
"Asier" (danskt uttal) är jättevanligt i Danmark. Hittar man inte frön här, kanske det finns i Danmark.
lenamarita
Tack för era trevliga och bra svar. Jag ska söka fröer på Runåbergs och om jag får tag i dem så skriver jag till er som tack för hjälpen. Hälsningar Lenamarita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon