lenamarita
28-08-2012, 22:23
Hejsan
Jag undrar om man kan använde tryckimprignerat virke när man bygger en kompost?
Har läst att man kan och att man inte ska, vad är rätt med tanke på mikrolivet i komposten?
Tacksam för hjälp att reda ut detta.
Hälsningar Lena
octachoron
28-08-2012, 23:25
Jag skulle säga att inverkan av eventuellt läckage på komposten är väldigt liten, tror inte det kommer att märkas på något sätt.
fridsbacka
29-08-2012, 08:22
när jag jobba på kommunen hade vi en i tryckt , det utmärglas väl med tiden med , nytt virke kan man ju låta ligga och torka ur eller så skrivar man ihop den och den får stå en säsong och torka så borde mesta bortfallet vara väck kan jag tycka , visst tryckt är ju riktigt surt när man köper det, men se upp för stickor för dom svider bra så nått är inte bra i virket för våra kroppar
duo2010
29-08-2012, 08:32
Hej LenaMaria
Har du kikat på ngn återvinningsstation? där kan man hitta begagnade obehandlade brädor. Jag skulle inte använda mig av tryckinpregnerat till vare sig kompost eller odlingssängar. Somliga brädgårdar säljer spillvirke till billig penning. Lycka till
gunilla
Hej
Det är bättre att använda endas trä som med naturliga olja, för att behålla mina och mikroorganismer hälsa bra .
Obs
Jord mikroorganismer som bidrar till bildandet av kompost.
H:Bassam
lenamarita
06-09-2012, 20:22
Hejsan och tack för era svar, det var olika meningar om att vara eller icke vara tryckimprignerat virke.
Jag lutar mig till att mikroorg. föredrar icke vara tryckimpregnerat.
Tack än en gång för era kloka råd. Hälsningar Lenamarita
Gossen Ruda
22-09-2012, 07:26
Impregneringsmedlet är hårt bundet till bräderna och ev läckage är försumbart.
Chili Linkan
05-11-2012, 09:41
Tycker inte det är värt risken, har man som sagt fått en sticka av impregnerat virke vet man hur irriterande det medlet är. Inget jag skulle ha i kompost jag sen använder till föda. 100% giftfritt borde vara en vision för alla som odlar. Tyvärr är det inte så.
Om du använder tryckimpregnerat så kan du sedan klä insidan med t ex markväv el liknande. På detta sättet så skyddar du virket ytterligare samt att du för hindrar läckage in i jorden - i alla fall lite...
Jag har i alla fall gjort på detta sättet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.