Full version: Aloha!
FruTrädgårdstomte
En (minst) 'Aloha' måste jag ha, alltså Boerners, inte den mera gul-aprikosa 'Kordes Aloha'.

Frågan är dock hur hög jag kan förvänta mig att den blir här i snäll zon 3, jag har hittat så motstridiga uppgifter, HMF och Flora Linnea skriver uppåt 3 meter, men Rosenposten 1,2 m. Ollika trådar jag läst verkar antyda att den blir mer som en hög buske.

Så hur är det egentligen? Nån som har erfarenhet av den?
Kajsa
Haft min i ca 10 år och den blir aldrig högre än ca 1.20 i mycket skyddat läge och blommar oftast senare av sommaren, den doftar starkt men annars är jag ganska sval för den här rosen, kommer säkert byta den mot något annat. Du bor lite varmare, räkna med en buskros inget högre, sätt ihop ett par st, ganska pinnig.

Aloha kan bli en klätterros i zon 1 - 2

men mer som en rabattros i min zon
svennis
Båstadsrosen! Så fin.

Agardsgatan i Båstad.

Aloha v.JPG

FruTrädgårdstomte
Hm... jaha, jag hade hoppats att den kanske kunde bli lagom att ha på en obelisk i en rabatt, men jag får väl ha den som vanlig rabattros istället.
För nu är den iaf inhandlad. smile.gif

Blir det inget bra så får jag väl helt enkelt flytta till Båstad. wink.gif För där är den ju jättefin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon