lundinos76
Hej alla trädgårdsvänner!

Mitt första inlägg här på forummet Hoppas det blir många fler framöver! smiley_small_hug.gif

Jag såg en artikel i lokaltidningen om odlingslotter här i kommunen. Jag har haft tanken på en egen under ett par år nu och bestämmde mig för att göra slag i saken och skaffa en. Sagt och gjort så trippade jag ner till kommunhuset och skrev papper och gick ner till fältet för att beskåda min nya lott. Det bör tilläggas att jag är absolut nybörjare på detta. Jag har lyckats med lite dill & persilja i en blomlåda på balkongen, men det är allt. whistling.gif

Det var ungefär här det roliga tog slut. Klicka på länkarna för att se min lott.

Bild 1: http://imageshack.us/photo/my-images/33/20120829172733.jpg
Bild 2: http://imageshack.us/photo/my-images/837/20120829172726.jpg

Visst misstänkte jag att det skulle bli jobb med förberedelser, men inte så här omfattande! Nu till min fråga, hur får jag bort allt detta lättast!! help.gif Det höga gula växterna i bakgrunden står på grannens lott.

// Per
hattstugan

Välkommen till Odlas forum!

Tja inte någon inbjudande syn kanske nej!

Börja med att slå av allt med lie eller röjsåg! Vad jag kan se finns inget annat än ogräs!

Sen är det att gräva och försöka rensa bort rötter! Täck det du inte kan gräva nu med något typ tidningar i ett tjockt lager!

Lycka till!
fvd
Hej och välkommen det var ju inte så bussigt att lämna över lotten i detta skick. Förhoppningsvis så finns det bra jord under fast det blir ju en hel del jobb. Jag skulle lägga svar markduk efter rensningen så kan du se bättre vad som kommer till våren.
CillaM
Ser nästan ut att vara på kolonilotten nere vid Aspen, Lerum. Många håller sina fina och odlade medans andra har dött av o lämnat lotten för naturen att ta över.
lundinos76
CITAT (CillaM @ 30-08-2012, 20:43) *
Ser nästan ut att vara på kolonilotten nere vid Aspen, Lerum. Många håller sina fina och odlade medans andra har dött av o lämnat lotten för naturen att ta över.

Nästan rätt, det är vid Eckens väg nära Partille Centrum. Roligt nog är samtliga lotter utan 1 uthyrda. Trots att personer jag pratade med igår sa att någon hade gått bort och någon var hjärtsjuk osv.

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men kan jag inte slå av allt med röjsåg, spruta tex Roundup på lotten och vända jorden och plocka rötterna om några veckor? Jag vill helst ha någorlunda fräsh lott till våren att starta med, sedan kan jag alltid sköta den mer miljövänligt framöver.
CillaM
CITAT (lundinos76 @ 30-08-2012, 21:11) *
Nästan rätt, det är vid Eckens väg nära Partille Centrum. Roligt nog är samtliga lotter utan 1 uthyrda. Trots att personer jag pratade med igår sa att någon hade gått bort och någon var hjärtsjuk osv.

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men kan jag inte slå av allt med röjsåg, spruta tex Roundup på lotten och vända jorden och plocka rötterna om några veckor? Jag vill helst ha någorlunda fräsh lott till våren att starta med, sedan kan jag alltid sköta den mer miljövänligt framöver.

Slå allt med trimmer nu, täck med svart markduk och gräv sedan bit för bit bort ogräset, med grepe, då delar du inte rötterna. Du kommer inte hinna med allt på några år innan ogräset under markduken har försvunnit. Det är bara att inse, tyvärr.
Peztis
Och jag vet inte om jag skulle börja med att slå av... Då kommer ju fröerna att lossna och de hamnar direkt ned i jorden och så får man rensa ännu mer...

Håller dock med om att det kommer bli infernaliskt jobbigt om du ska ta allt på en gång. Dela upp lotten i mindre rutor och ta en bit i taget. Det som du inte hinner och orkar i höst, där slår du av, ta bort allt nedklippt med fröställningar och täcker med markduk/plast/presenning.

Skaffa dig en bra grep! Den kommer att bli din närmaste vän vid lotten under alla år. Jag hade en gammal grep och när jag fick en ny insåg jag vilken skillnad det är mellan verktygen!

Skaffa dig även ett ställe där du kan lägga allt, dvs en kompost. Kanske det finns en gemensam kompost på området och där kan du ju lägga mycket av det du röjer bort nu. Men sedan är det ju bra att kunna lägga det på en hög nära dig för annars har du små skräphögar överallt.
Ska du forsla bort det behöver du en skottkärra, har du det på din egen lott så skaffa dig en lövkorg att slänga ned i direkt och sedan bära till komposten.

Ta det dessutom lugnt! Jag vet en som fick axlarna utslitna när hon tog över sin lott - hon slet som ett djur i början. Så stressa inte, ta det lugnt och du hinner det du hinner.

Just ja, vill du så kan du ju även fundera på det här med pallkragar. Kortfattat så lägger du en markduk över ogräset och fyller sedan på med jord. Då kommer du ju igång snabbare.

Kanske en kombination? Gräva upp den del och täcka det andra under två-tre år och under tiden ha pallkragar ovanpå?

Och ett VARMT VÄLKOMMEN till Odla!
CillaM
CITAT (Peztis @ 31-08-2012, 16:11) *
Och jag vet inte om jag skulle börja med att slå av... Då kommer ju fröerna att lossna och de hamnar direkt ned i jorden och så får man rensa ännu mer...

Håller dock med om att det kommer bli infernaliskt jobbigt om du ska ta allt på en gång. Dela upp lotten i mindre rutor och ta en bit i taget. Det som du inte hinner och orkar i höst, där slår du av, ta bort allt nedklippt med fröställningar och täcker med markduk/plast/presenning.

Skaffa dig en bra grep! Den kommer att bli din närmaste vän vid lotten under alla år. Jag hade en gammal grep och när jag fick en ny insåg jag vilken skillnad det är mellan verktygen!

Skaffa dig även ett ställe där du kan lägga allt, dvs en kompost. Kanske det finns en gemensam kompost på området och där kan du ju lägga mycket av det du röjer bort nu. Men sedan är det ju bra att kunna lägga det på en hög nära dig för annars har du små skräphögar överallt.
Ska du forsla bort det behöver du en skottkärra, har du det på din egen lott så skaffa dig en lövkorg att slänga ned i direkt och sedan bära till komposten.

Ta det dessutom lugnt! Jag vet en som fick axlarna utslitna när hon tog över sin lott - hon slet som ett djur i början. Så stressa inte, ta det lugnt och du hinner det du hinner.

Just ja, vill du så kan du ju även fundera på det här med pallkragar. Kortfattat så lägger du en markduk över ogräset och fyller sedan på med jord. Då kommer du ju igång snabbare.

Kanske en kombination? Gräva upp den del och täcka det andra under två-tre år och under tiden ha pallkragar ovanpå?

Och ett VARMT VÄLKOMMEN till Odla!

Men om man slår av gräset nu o lägger markduk på direkt (!) så gror inga fröer! Annars tycker jag att din idé med pallkragarna är bra, då får man lite skjuts med idéer och annat....
Gossen Ruda
Det är vid såna tillfällen Roundup gör bäst nytta, ALLT skall ju bort.
Bassam
Hej
problem är att kommunerna fördela dessa områden endast för att roa sina befolkningar så du ska arbeta med den lugnt,
Du kan upprepa på flera sätt på samma tid:
1 ta bort ogräset manuellt.
2 olika ogräsbekämpning medel.
3 och användning av pallkragar efter att lägga martäck över ogräs.

Obs
Under de kommande åren lära dig att du kan välja Det lämpligaste sättet för
dig.

H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Roundup är dock inte tillåtet hos många odlingslotts/kolonilottsföreningar många har bestämmelser att man enbart får använda ekologiska gödselmedel och bekämpningsmedel numera så det kan ju vara bra att kolla upp + kan ju bli viss grannosämja ifall man sprutar och det sker viss vindavdrift och medlet tar död på lite av grannarnas plantor med.

Säger gräva och marktäcka är nog lösningen och det ser ut som mycket groblad som brukar vara en indikator att det är en ganska kompakt jord så man kan nog behöva jordförbättra på sikt med organiskt material.
duo2010
CITAT (lundinos76 @ 30-08-2012, 21:11) *

Ja det får man då verkligen oppas att det är en vettig kolonilottförening som INTE vill ha RoundUP mfl gifter på och i sina jordar! Vill du inte ha jobbet att arbeta fram en bra jord så gör som föreslaget röj bort och täck med markduk, ny jord i pallkrage över för du vill väl inte ha gift i dina grödor?
nono.gif
Gossen Ruda
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-09-2012, 08:04) *
Roundup är dock inte tillåtet hos många odlingslotts/kolonilottsföreningar många har bestämmelser att man enbart får använda ekologiska gödselmedel och bekämpningsmedel numera så det kan ju vara bra att kolla upp + kan ju bli viss grannosämja ifall man sprutar och det sker viss vindavdrift och medlet tar död på lite av grannarnas plantor med.

Säger gräva och marktäcka är nog lösningen och det ser ut som mycket groblad som brukar vara en indikator att det är en ganska kompakt jord så man kan nog behöva jordförbättra på sikt med organiskt material.

Dessvärre har du nog rätt, det finns påstridiga människor som gärna vill bestämma över andra. Beträffande avdriften så varnade jag TS för detta. Lite lustigt att läsa alla goda råd från ekofreaken. Jobba, jobba, jobba jobba... istället för att spruta en gång och sen odla på. laugh.gif
CillaM
Många bönder plöjer sent på året och på natten dessutom, just för att slippa ogräsfröernas grodd. Huruvida det är effektivt vet jag inte, men här hos mig är det väldigt vanligt att man ser traktorerna ute på natten. Alternativt är väl då att bjuda hem alla vänner man har på trädgårdsfest=grävning och rensning för att seda bjuda dom på mat och dryck. Det kan bli riktigt trevligt smile.gif Men undvik helst Roundup o annat trolltyg, det tjänar ingen på i längden.
EKLO
Ett alternativ kan nog vara att du slår av allt, och därefter köper eller bygger odlingslådor, som du bottnar med tjocka lager blött tidningspapper och sedan skaffar jord att fylla dem med. Lägger markduk mellan odlingslådorna så att gångarna emellan håller sig ogräsfria.

På så sätt kan du sedan ta bort odlingslådorna om ett par år, och då bör risken för rotogräs vara borta just där, och du kan odla utan lådor.

Jag tror att det borde funka (om man ser till att täcka skarvar och gångar ordentligt med markduk), men det är ju ett dyrare alternativ, med jordinköp och ev. pallkragar om du inte har gamla plankor du kan använda. Hade jag pengarna skulle jag göra så, men kanske inte på hela lotten - jag skulle nog gräva rent något parti och ha lådor och täckta gångar på resten.
Gossen Ruda
Håller med Cilla, en sprutning och allt ogräs försvinner som genom trolleri. Efter 2 veckor är det bara att odla på. biggrin.gif Alla tjänar på det, både odlaren och Monsanto. laugh.gif
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 02-09-2012, 10:00) *
Håller med Cilla, en sprutning och allt ogräs försvinner som genom trolleri. Efter 2 veckor är det bara att odla på. biggrin.gif Alla tjänar på det, både odlaren och Monsanto. laugh.gif

Sluta nu. har du inte blivit pensionär? eller är du fortfarande avlönad av Montsanto?
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 02-09-2012, 13:00) *
Sluta nu. har du inte blivit pensionär? eller är du fortfarande avlönad av Montsanto?

Nä, men avlövad! laugh.gif Tycker du skall sluta själv, ditt inlägg för liksom inte diskussionen framåt.
gnon49
Finns inga genvägar egentligen. Bra trädgårdsredskap o intresse för odling är viktigast. Mycket arbete i början, javisst. Det fordrar en igenvuxen trädgård eller kolonilott. Men belöningen väntar runt hörnet om man varit flitig o noggrann. Kan nog dom flesta här på Odla skriva under på. Några år bör det få ta så man inte tappar lusten o orken. Visst är det spännande med en egen odlingslott.
lundinos76
OJ, vad många svar! Tack allihopa! tummenupp.gif

Men jag har en liten fråga ang Roundup som säljs till privatpersoner i handeln. Finns det idag några konkreta bevis på att det är skadligt för djur & människa.

Någon klassade det som gift i tråden, men jag kan inte hitta något pliktogram på flaskan med en döskalle på. Då är det inte heller klassat som gift, eller?
Gossen Ruda
CITAT (lundinos76 @ 03-09-2012, 20:00) *
OJ, vad många svar! Tack allihopa! tummenupp.gif

Men jag har en liten fråga ang Roundup som säljs till privatpersoner i handeln. Finns det idag några konkreta bevis på att det är skadligt för djur & människa.

Någon klassade det som gift i tråden, men jag kan inte hitta något pliktogram på flaskan med en döskalle på. Då är det inte heller klassat som gift, eller?

Nej, inga bevis på detta om det används enligt bruksanvisningen. Dessutom krävs det en ganska klantig användning för att det skall ske. Försiktighet tillrådes vid användning nära vatten eftersom det ingående vätmedlet kan vara skadligt för vattenorganismer med det står. Det är klassat som bekämpningsmedel av behöriga myndigheter men eftersom detta låter så tamt brukar motståndarna överdriva.
HelénE
Alltså, vad mycket ogräs det var på de bilderna.
Hade det varit mitt ställe, då hade jag nog helt säkert varit ut med stora Round-up sprutan en vindstilla kväll...

Bara tanken på att försöka rensa upp detta gr mig matt....

Fast jag hade nog aldrig tagit över en sån lott.

Helén
Bassam
Hej

Det är inte klassat som gift, Om den används på rätt sätt, du Bör läsa all information som finns i förpackningen och genomförs noggrant.

H.Bassam
ingaröbo
Oj då vilken chock det måste ha varit för dig när du fick se din lott. Hur stor är den?

Jag tror inte att jag skulle orka gräva upp allt. Jag skulle troligtvis klippa ner det mesta, lämna 1 dm av ogräset, o sedan ha på ogräsmedel så att det går ner till rötterna och dödar det som finns. Ja ja kanske inte den mest ekologiska varianten precis men...

Problemet är ju att ogräsmedlet kan hamna på ställen som man kanske inte har tänkt sig, det kan komma en vindpust utan förvarning. Om jag hade haft en lott intill din skulle jag va livrädd för att lite av medlet skulle hamna på mina plantor som jag kanske har odlat upp med under flera års tid.

Ska bli spännande o höra hur du ska göra.
lundinos76
CITAT (ingaröbo @ 04-09-2012, 00:45) *
Oj då vilken chock det måste ha varit för dig när du fick se din lott. Hur stor är den?

Jag tror inte att jag skulle orka gräva upp allt. Jag skulle troligtvis klippa ner det mesta, lämna 1 dm av ogräset, o sedan ha på ogräsmedel så att det går ner till rötterna och dödar det som finns. Ja ja kanske inte den mest ekologiska varianten precis men...

Problemet är ju att ogräsmedlet kan hamna på ställen som man kanske inte har tänkt sig, det kan komma en vindpust utan förvarning. Om jag hade haft en lott intill din skulle jag va livrädd för att lite av medlet skulle hamna på mina plantor som jag kanske har odlat upp med under flera års tid.

Ska bli spännande o höra hur du ska göra.

Lotten är 75kvm. Det lutar åt den enka vägen med Roundup vid fösta anblick. Det skall nog vara ganska riskfritt att spruta då bara en granne vid ena hörnan av min lott odlar. Resten av grannanas lotter ser lika dana eller värre ut än min. Alla lotter är uthyrda, men inte många som odlar på fältet.
andersen
CITAT (lundinos76 @ 04-09-2012, 05:45) *
Lotten är 75kvm. Det lutar åt den enka vägen med Roundup vid fösta anblick. Det skall nog vara ganska riskfritt att spruta då bara en granne vid ena hörnan av min lott odlar. Resten av grannanas lotter ser lika dana eller värre ut än min. Alla lotter är uthyrda, men inte många som odlar på fältet.

Skulle bli förvånad om det inte finns regler mot sådant på eran förening, jag har aldrig hört talas om någon odligslottsförening som godkänner något sådant.

Så här skriver Ängsholmens odlingslottsförening.

Nyhetsbrev juni 2012

Med anledning av att bekämpningsmedlet ”Round up” har använts på en av föreningens lotter, har styrelsen den 14 juni haft ett extra möte för att diskutera saken.

Vi vill påpeka att odlaren säkert har handlat i god tro på den information som gavs vid inköpstillfället, men det får konsekvenser. Vår förening är miljödiplomerad och därför får bekämpningsmedel av typen ”Round up” inte användas. ”Round up” är giftigt för människor och djur och hör definitivt inte hemma bland det som är miljövänligt. Forskning visar att medlet, genom den ingående ingrediensen glyfosat, kan orsaka irritation på ögon och slemhinnor. Glyfosat kan också orsaka lungproblem och t o m dödliga mutationer hos djur.

Styrelsen ser ytterst allvarligt på det inträffade och har därför beslutat att:

- begära stöd och råd hos förbundet. Det här kan medföra att vi förlorar vår miljödiplomering, men det är alltid bäst att hålla sig till sanningen.

- den berörda lotten omedelbart skall saneras från döda växtdelar. Innehavaren har fått meddelande om det. Ytterligare saneringsåtgärder kan bli aktuella.

- det här medlemsbrevet skall skickas ut

- anslå råd och anvisningar för alternativa metoder för ogräs- och skadedjursbekämpning. För det ändamålet kommer en ny anslagstavla att sättas upp vid den norra grinden redan under kommande helg.

Slutligen beslutade styrelsen att till det här brevet bifoga de ordningsföreskrifter som ni alla tagit del av när ni skrev kontrakt. Förutom det miljömässiga vid bekämpning av ogräs, vill vi än en gång belysa vilka regler som gäller för byggnation.

Det är sorgligt att sådant här skall inträffa, men nu får vi försöka komma till rätta med situationen så att det inte upprepas.

För styrelsen,

Erik Thermaenius

Ordförande

Gossen Ruda
Det är otroligt vad man kan hitta på och ljuga i miljöskyddets namn.
gnon49
I år har jag kört med gasolbrännare mot ogräset. Billigt, drygt o bra resultat faktiskt. Sedan finns ju ättika o andra naturliga ogräsmedel. Roundup är jäkligt effektivt, men det är trots allt ett gift. Men skall man inte odla grönsaker eller annat ätligt så underlättar det ju. På grusgången har jag syndat o använt medlet då o då.
CillaM
Man ska nog kolla väldigt noga med kommunen vilka regler som gäller på deras mark angående Round-up eller andra gifter, eller bekämpningsmedel som det heter så käckt. Många kommuner har idag slutat själva att använda Round-up eller annat liknande, och odlingslotten är inte din, det är fortfarande kommunens. Och dessutom ligger din lott ganska så nära Säveån vilket är av riksintresse.
Gossen Ruda
Det är lite lustigt att se hur man gör allt för att förstora effekterna av en besprutning, snart kommer nog även flygtrafiken över området att påverkas. Sprutar man en gång på ett område är det bara det området som påverkas och det bara några cm ner i marken. Medlet hinner brytas ner innan det kan spridas vidare. Den som påstår något annat utnämner jag till till en första klassens lögnare, om inte övertygande bevisning presenteras. Fundera själv på hur lite medel plus vatten som sprids och sen hur långt ner i marken det kan tränga, knappt nån mm. Sen bryts det ner på några veckor. Roundup är så omgärdat av myter och vanföreställningar att det skulle kunna bli föremål för en hel bok av exempelvis Bengt af Klintberg.
lundinos76
CITAT (CillaM @ 04-09-2012, 21:44) *
...Och dessutom ligger din lott ganska så nära Säveån vilket är av riksintresse...

Hehe, jag är BETYDLIGT mer orolig för vad som ligger i Säveån, typ bildäck, tomma flaskor från gud vet vad, kundvagnar etc. Att jag skulle spruta lite Roundup ett par hundra meter från Säveån är inget i jämförelse.

Det jag tycker är lite roligt med diskussionen ang Roundup är att många köper frukt & grönt på vintern. Jag kan garantera att dem inte är odlade utan bekämpningsmedel även dom, framförallt utomlands, där vi inte har någon koll från sverige. Alla som köper frukt & grönt bidrar ju till användandet av bekämpningsmedel i slutänden, såvida det inte då är garanterat ekologiska varor. Sedan är det en handfull personer som jag läst inlägg från i detta forumet som spyr galla över "giften". Lite dubbelmoral över det hela tycker jag.

Jag förespråkar absolut inte bekämpningsmedel, utan försöker vara realistisk och se saker ut perspektiv.Sanningen är att det sitter experter och utreder hurvida bekämpningsmedel är farliga eller ej. Dom har kommit fram till att klass3 inte är farligare än att privatpersoner får köpa och andvända dem fritt. OM dem vore så farliga som några antyder, skulle det vara direkt dödigt att spruta ut det, vilket det inte är!

Som jag skrev tidigare handlar detta om att bekämpa min lott vid ett tillfälle för att sedan sköta om den på mer ekologiskt sätt, med ren handkraft. För lotten ser för djävlig ut och innebär otroligt med jobb. Jag hade tom fundering på att hyra en grävmaskin och sedan beställa en lastbil matjord. Men kostnaden skulle bli alldeles för hög.
hattstugan
Ibland kan inte allt vara "miljövänligt"
Se bara hur sk Ekologiska odlingar ser ut! Nästan lika mycket ogräs som utsäde och sen gnäller man för att Eko odlat är dyrt! Rensningen kostar massor!

Ge du din lott en Rondup och fortsätt sen som du tänkt!
Själv använder jag hett vatten med ättika där jag vill ha bort ogräs men då rör det sig om max en kvm!

Hoppas du får till en härlig lott med tiden!
Önskar höra mer hur du fixar den!
Sylvia
Välkommen till Odlas forum! Du hamnade tydligen genast i en "brandfarlig" diskussion, men jag hoppas det lugnar sig så småningom!
Berätta gärna hur du gör och hur det går med lotten i fortsättningen!
MVH Sylvia på Odla
Cilla
Hej och välkommen!
Jag trodde först att det var min odlingslott du fotat... :-) Förutom att du verkar ha färre nässlor än jag hade så har du samma sorts växtlighet.

Skräppan är den med stora blad och höga blomstjälkar, där fröerna blir bruna. Den har en morotsliknande rot och den och nässlorna har varit svårast för mig, troligtvis för att det ligger fröer i jorden och gror.

Jag använder inte traditionella bekämpningsmedel själv, men en granne försökte med RoundUp på sitt skräppfält och det funkade inte ens i de dubbla doser han använde. Dessutom är det ofta fröerna som orsakar nästa års ogräsodling, och då är man inne i träsket att kemibehandla grönsaksodlingarna under flera år.

Så här gjorde jag:

Första året kom jag till lotten när ogräsen hade gått i frö ungefär som du har här. Inte bästa läget... Fröerna bidrar till nya plantor nästa år. Jag slog av alla blomställningar med lie och lade dem i det som blev längst ned i komposten. Den täckte jag med pressenning, det grodde faktiskt inte.

Sedan grävde jag upp alla "morötterna" och alla andra rötter där jag ville odla. Grannen ville ha några kilo, i hennes land äter man sådana. Men jag grävde inte överallt, för jag lade geotextilduk (och pressenningsdukar där jag inte hade duk) som gångar mellan odlingsbäddar där jag var mer noggrann med att få upp rötter. Att begränsa odlingsbäddarna var bra, då kunde jag koncentrera mig på dem och göra dem höga och välmående också.

Att inte ha öppna bäddar överallt och att täcka där man inte vill ogräsrensa är receptet för att undvika att hamna i supergrävande varje år och att slippa hamna i bekämpningsmedelscirklar där man ska odla ätbart.

Första odlingssäsongen frösådde jag inget, satte plantor och bärbuskar och sådde mycket potatis, jordärtskocka, lök. De kunde konkurrera bra med de frö från skräppa mm som grodde. Moroten försvann. Man ska odla starka växter första året.

Efter odlingssäsongen var jag noga med att gräva upp bäddarna innan ogräsplantor gick i frö. Ganska bra blev det med mycket rens som blev bra kompost. Mängder av potatis och annat skördade jag. Efter skörd och lätt uppgrävning hällde jag i mängder av färsk stallgödsel i bäddarna med tanke att det skulle ge också de oönskade fröerna en match.

Nästa år försökte jag mig på lite känsligare grönsaker; spenater, mangold, morötter, kål mm.
Funkade faktiskt! Men samma år började grannen odla jättebalsaminer. Nästa år hade jag betydande skörd av dessa... de är vackra och roliga, blev hos mig 2 meter höga med fröer som smällde iväg. Lätta att ta upp. litet rotsystem, men tar enorma resurser av jorden... Blir dock bra kompost.

Att täcka ställen man inte odlar, att gräva begränsade bäddar som man håller koll på och utvidgar så småningom, att odla starka växter i början är receptet tycker jag. Och att uppskatta att man får stor kompost gjord på eget ogräsrens...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon