|
Katarina Odla.nu
30-08-2012, 17:50
Hej!
Du som är nybörjare i trädgården, vilka frågor ställer du dig och vilka är dina behov i början?
Alla ni som redan har erfarenhet, vad tror ni man vill veta när man först blir med trädgård? undrar Katarina på redaktionen
En nybörjare bör få veta att även den mest erfarne en gång också varit nybörjare. Och att den erfarne fortfarande gör misstag i stort sett varje säsong. Inget måste, bara nöje, och under tiden blir trädgården till. I en trädgård exprimenterar man.
Ja, bland det första man ställer sig är väl "Vad 17 är det som växer i min trädgård?" och då är du ju superbra att kunna ta ett foto och lägga det här på Odla så man fort får ett svar. Frågan som följer blir ju då "Tack för svaret, hur sköter man denna växt då?" och lika raskt får man svar på det med!
Sedan brukar ju frågan som ställs när folk "blir med trädgård" vara att vad ska man först ta itu med? Rensa, plantera nytt, göra om allt...?
Sedan har vi avdelningen hur och när ska man beskära det och det?
Och när kan man börja så gurka, sallat, ringblommor... och sätta lök och potatis...?
mamamaggan
31-08-2012, 08:14
Jätteviktigt som gnon sa att få veta att alla gör misstag .
Dokumentera är också viktigt, ta foton , gör en ritning , ta reda på väderstrecken . Avvakta första året för att se vad som redan finns och vad som eventuellt saknas .
Gå i trädgården och bara känn efter var ni vill ha en plats att sitta på , var ni tycker att det är för mycket grönska resp för lite.Kolla var det verkar torrt eller blött.
Ta en bit i taget annars kan det bli övermäktigt .
Krolliljan
31-08-2012, 10:57
I början vill man nog ordna till olika rabatter. Få veta vilka perenner som passar, och trivs där. Jag tror att många tar en bit i taget och utvecklar trädgården utefter det ,vilket jag tycker är lika bra som att börja med en planering. Det finns inget rätt eller fel där, tycker jag. Vad som är bra att börja med i alla fall, tycker jag är att bygga upp en stomme av väggar och tak av buskar klätterväxter och träd eftersom de tar lite tid att växa till sig(  så en liten plan bör man nog ha)
freitag
31-08-2012, 13:09
CITAT (Katarina Odla.nu @ 30-08-2012, 18:50)  Hej!
Du som är nybörjare i trädgården, vilka frågor ställer du dig och vilka är dina behov i början?
Alla ni som redan har erfarenhet, vad tror ni man vill veta när man först blir med trädgård? undrar Katarina på redaktionen Jag är ju själv ganska mycket av en nybörjare så jag kan bara ge "expertråd" från en nybörjares synvinkel: - hur göra med befinlig växtlighet (i det fall det finns gamla bärbuskar, fruktträd och perenner. Vad är värt att kika efter som är värdefulla kulturväxter och som man kanske kan ta frön av alt. flytta, vad kan rensas bort, hur kan man få igång gammal bär-frukt-växtlighet) - jordarter: grus/sand till lera - "fiender" i trädgården: bladlöss, jordloppor, sniglar osv osv. - "vänner" i trädgården: insekter, fjärilar osv som kan hjälpa oss på traven - biologisk mångfald: nyttan av en rik trädgård i ett större perspektiv (man gynnar många insekter om man t ex inte besprutar) - perenner vs. annueller: hur ska man tänka med planering? hur får man en perennrabatt som blommar hela sommaren? när är bäst att plantera vs. fröså generellt - specifika arter/sorter: vilka är "säkra kort", vilka är kulturhistoriskt värdefulla osv osv. Eftersom jag är miljövetare så tycker jag att nyttan av trädgårdar borde lyftas fram mer!
fridsbacka
01-09-2012, 06:56
kan bara tala utifrån mig själv som nybörjare
En trädgårdsmästare sa till mig en gång i tiden
(Peter skaffa den trädgården du tycker du hinner med för det skal vara roligt och inte ett måste) sen ( utgå från trädgårdens hjärta och bygg utåt)
Sen ett tips som jag upptäckt här hemma . Ta ner alla stora träd ni inte vill ha kvar från början för annars finns det risk att dom faller (fel) och förstör en massa , samt plantera träden ni vill ha för det tar tid för dom att växa upp
kerstin z5-6
01-09-2012, 19:02
Jag tycker det är en oerhört svår fråga att besvara? liknande hur långt är ett snöre? Alla är olika somliga trillar in på att de vill äta hemmaodlad gurka, går vidare till sommarblommor -perenner buskar och träd Andra vill så orkideer från start. Vad som är viktigt är "finns det nånstans där jag kan få svar på mina frågor? här eller via en länk?och ganska fort?" och det gör det ju
FruTrädgårdstomte
02-09-2012, 06:29
Jag håller helt med Kerstin här. Alla är olika och vill så olika saker med sin trädgård. Dessutom, för att ytterligare komplicera saken, kan man ju som "nybörjare" ha väldigt olika grad av förkunskaper, vissa vet ingenting alls andra kan ha ganska mycket vetande med sig. Jag själv är ju nybörjare, jag fick min allra första egna trädgård för ett år sen bara, men jag har trots det en del erfarenhet från mitt barndomshemoch andra ställen där jag har odlat.
Och frågorna man ställer sig varierar så klart med vad man har med sig.
Att försöka att lägga ribban på en nivå som man orkar med sen är ett jättebra råd. Själv började jag med en helhetsplanering, gick t.o.m en sån trädgårdsplaneringskurs. Jag skissar hela tiden, försöker skapa samband och helhet, spenderar timtal på internet och lär mig om olika växter etc. Det är ju en metod som funkat för mig, men alla vill/kan inte lägga ner så mycket tid. Men jag tror ändå att det kan vara bra att tänka över vad man vill ha sin trädgård till, vilka behov man har i familjen och utifrån det åtminstone göra en grov skiss av hur man tänker sig det. Men sen är det också viktigt att trädgården får "hända", liksom växa fram, för precis som inomhus är det ofta så att det tar ett tag att bo in sig och se hur man vill ha det.
officinalis
02-09-2012, 13:27
Det här med c/c-avstånd tror jag många nybörjare skulle ha lärdom av.
Vi köpte nytt hus (bodde i lägenhet innan) så för mig så har jag och trädgården utvecklats tillsammans. Mina första frågor var vilken häck och vilket gräs som vi skulle ha. Ganska naturligt med tanke på nyanläggningen. Men redan första sommaren började man ju tänka på rabatter och perenner. Eftersom jag inte visste någonting så skulle jag gärna vilja ha en färdig komponerad rabatt, där blommor harmonierar med varandra och blommningstiderna avlöser om vart annat. Men jag hittade ingen någonstans. En beskrivning av antal växter av olika sorter, om de doftade eller inte, färgval och placering. En dummy guide helt enkelt, som man inte kan misslyckas med  Övrigt tyckte jag om information som jordmåner - ex att rododendron ville ha sur jord och vad är sur jord för något, att man kan plantera lavendel med rosor för lössen gillar inte lavendeldoften, eller hur man får häcken att växa FORT och bli tät. Även information om gödsel och gödseltider tyckte jag var bra nybörjarinfo. Efter rabatterna kom funderingar på vad jag kan odla för grönsaker, kryddor och bär. Här gjorde jag misstaget att plantera amerikanska blåbär och rädisor i skånsk lerjord. Ingen hit om jag säger så. Hade jag vetat innan så hade jag besparat mig både besvär och pengar. Men det är ju också lite av charmen med att vara nybörjare. Speciellt när man blir mer erfaren och ser tillbaka.
Som sagt, "hur långt är ett snöre". Och vad är nybörjare?
Jag har haft min trädgård i 6 år. Innan dess hade jag balkong med ganska avancerad växtlighet med åren, och sista 6 åren i lägenhet med trädgård i bostadsrättföreningen att pyssla om.
Jag hade därför lite förkunskaper, men när man väl står där med en egen trädgård... Det beror ju på hur dne ser ut. Min var igenvuxen. Jag behövde vet vad som var ogräs, och då talar vi inte om de vanligaste sorterna som bännässlor, åkerbinda och kirsål, bara ogräs är en hel veteskap.
Sen så vad är bäst, rensa och ransa och ta vara på det som finns som man vill ha kvar, eller täcka några år och sätta nytt, eller Round-up? . OCh hur beskära träd, och buskar och vad trivs där det är torrt, eller fuktigt, eller surt eller lerigt, eller morän eller...
Och vad är detta för växt???
Odla är en outgrundlig källa till kunskap. Här finns otrolig kunskap och väldigt mycket tålamod med "dumma" frågor.
Vad man som nybörjare behöver veta är ju så olika, alla har olika förutsättningar. Trägårdarna ser olika ut, somlig aär nya ndra väldigt gamla. De som har trädgården vet ibland inte ens att se skillnad mellan ros och tulpan, ellr vet egentligen ganska mycket...men kanske inte just rätt för dreas egen trädågård.
Jag tror vad man behöver är: - Några bra trädgårdsböcker - En eller två bra trädgårdshandlare i sin närhet - Ett bra ställe att köpa bra jord - Ett stort mått av tålmodighet - Att man inte är för försiktig - och sen ODLA-forumet
Då löser det sig
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|