Full version: identifiera parkträd
Saphire
Hej!
Detta träd har väckt min nyfikenhet. De växer kring KarlJohans-park i Örebro och jag passerar med buss ganska ofta. Har tänkt flera gånger att jag ska ta kort på det men missar jämt. Den här bilden är från googlemaps så jag ber om ursäkt för kvaliten.

Trädet är lummigt, med bred krona och det får någon typ av frukt som just nu är grön. Bladen är avlångt citronformade, lite flikiga och sitter parvis i gäng på samma vis som på rönnbärsträdet.

Någon som vågar sig på en gissning?
Huggorm
Någon sorts valnöt. Örebro är känt för sina grå valnötsträd, juglans cinerea, så det kan vara sådana träd

http://en.wikipedia.org/wiki/Juglans_cinerea
anki/ronninge
Finns ett träd som heter rönnsumak
CITAT (Saphire @ 30-08-2012, 18:54) *
Hej!
Detta träd har väckt min nyfikenhet. De växer kring KarlJohans-park i Örebro och jag passerar med buss ganska ofta. Har tänkt flera gånger att jag ska ta kort på det men missar jämt. Den här bilden är från googlemaps så jag ber om ursäkt för kvaliten.

Trädet är lummigt, med bred krona och det får någon typ av frukt som just nu är grön. Bladen är avlångt citronformade, lite flikiga och sitter parvis i gäng på samma vis som på rönnbärsträdet.

Någon som vågar sig på en gissning?

varghem
CITAT (anki/ronninge @ 31-08-2012, 07:42) *
Finns ett träd som heter rönnsumak

rönnsumaken får röda upprättstående "kottar" på sommaren/sensommaren
Eva i Skåne
Jag gissar också på valnöt. Dom har gröna frukter nu och dessa trillar ner senare på hösten
Huggorm
Rönnsumaken blir inte alls så stor, och som sagt har de inte gröna "frukter" heller
Mia i trädgården
Maffiga o fina träd!
Powerowic
Det kan även vara kaukasisk vingnöt, fick för mig batt det finns det i Örebro
Åsa, mälardalen zon 2
kaukasisk vingnöt har dock sällan bara en stam
Huggorm
CITAT (Powerowic @ 09-09-2012, 12:21) *
Det kan även vara kaukasisk vingnöt, fick för mig batt det finns det i Örebro

Vingnöten har nötter som är mycket små och försedda med vingar, och det verkar inte vara fallet på de här träden
Cilla
Doften på bladen är väsensskild. Valnötsblad doftar starkt aromatiskt när man tar i dem, medan vingnötens inte gör det. När frukterna sedan kommer är det ju lätt att skilja dem åt också.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon