VackraFia
hejsan!

Jag har verkligen haft fullt upp i min trädgård i år och anlagt en ny rabatt.

rabatten är en liten Rhododendronplantering och en hostarabatt som delas med en gång.

hela rabatten gränsar till en gräsmatta och jag tänkte sätta tre Blodplommon i kanten på rabatten.

Nu undrar jag lite av varje.

kommer Rhododendron och blodplommon att trivas ihop?
hur ska jag förbereda jorden?
hur långt avstånd behöver jag ha mellan träden?

jag har mätt ut tre meter nu, är det för tätt?

VackraFia
Här är det tänkt att dom ska stå

Hostor ska fylla upp spetsen

Bassam
Hej
Båda behöver sur jord ph mindre än 7, men avstånd mellan båda beror på sorter.
Obs

De är passar varandra.
H.Bassam
VackraFia
Jag visste inte att det fanns flera sorter.
Prunus cerasifera nigra tror jag det heter smile.gif
VackraFia
Ingen som vet ifall tre meter är för snålt tilltaget?

Jag har inte så mycket mer utrymme... så om det blir för trångt måste jag hitta ett annat
Rött starkväxande träd.
Krolliljan
Var ute och tittade på mitt blodplommonträd och det är några år .Kronan börjar bli vid. Om du sätter dem med tre meters mellanrum går nog kronorna ihop så småningom, om du inte klipper in såklart. Jag läste någonstans att 5 meters mellanrum skulle det vara till träd med liten krona.
g.gif Jag funderar lite på om plodplommon trivs i sur jord.
VackraFia
Hej! Tack för svar.

Jag vet inte vad det är för ph i jorden.

Jag gör inte så mycket för att förbättra. Tänkte lägga lite rhododendronjord på och sen täcka allt med bark.

Jag har lerjord men den översta biten är väldigt porös tack vare att halva trädgården har varit ett trädgårdsland för ca 10 år sedan.

Träden är tänkt att liksom ge en hög vägg i rött...

Jag har ingen att prata trädgård med så jag är tacksam för all respons jag får.

Inte lätt att vara 25 med ett enormt trädgårdsintresse.. inte mina vänners grej riktigt smile.gif
Krolliljan
Jag tror inte att du ska lägga rhododendronjorden vid blodplommonträden. Lägg den vid rhodisarna.
Själv har jag rhododenron mitt i en thujahäck och har ett litet land framför. Jag fyller på med lite rhododenronjord ibland vid den men har "vanlig" jord för övrigt. Rätt eller fel. Vad vet jag. Men det fungerar och rhododendron och de andra växterna mår fint.
VackraFia
Ja rötterna är ju ganska ytliga (säger jag trots att jag har flyttat 10 as i år) så det rätt räcker nog med liite Gott precis runt om.

Jag hoppas det blir bra med mina blodplommon. Dom kostar trots allt 1000 kr styck
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon