VackraFia
Hej!

Jag ska plocka bort markstenen på min framsida och ersätta den med dekorgrus med en stengång i.

I dekorgrusen tänkte jag plantera lavendel, silverpäron buxbom och allium.

Hur ska man gör för att minimera ogräset i grusen?

räcker det att gräva ner stora cylindrar med jord i och plantera i eller måste hela ytan vara jord?
fvd
Jag brukar lägga svart markduk under och det har fungerat väldigt bra. Idén med cyindrar verkar bra du behöver ju bara ha jord där du har växter.
kerstin z5-6
markduk med hål för plantorna, grus ovanpå,jord under hela området.
VackraFia
Trivs inte växterna om det inte är jord under hela?
kerstin z5-6
För träd o buskar blir det nog alltför snålt med jord.
VackraFia
Okej... innebär att vi måste gräva bort all sand som ligger där och byta ut mot jord. :/
kerstin z5-6
Om det är mkt sand där kommer lavendeln att gilla det.. men annat kanske inte jättemkt-
Sand har egenskapen att den inte djupfryser..så kinkiga växter klarar sandjord bra, men sandjord släpper igenom näring jättefort.

Lös det med att dels tillförra mullämnen vid plantering , del tillföra extra näring.Flytande eller pellets-blåkorn eller vad du har.Ha det som en yta där du testar extra känsliga växter för din zon smile.gif
Lökar lär tycka om det, liljor mm
Peztis
Istället för en cylinder av plast el betong (vad hade du tänkt dig?) till de större växterna, kanske det borde räcka med att gräva en stor grop i sanden, täck sidorna med markväv och sedan fyller du med plantjord i gropen och planterar t ex silverpäronet och buxbomen i det.

Som skrivet ovan, lavendeln lär nog gilla sanden. Men alliumen blir jag lite fundersam över... Har du tänkt att ha den här och där? För den ska ju ned en bit och om du lägger en markduk mellan sand och dekorsten så kommer det nog inte att funka så bra.
Krolliljan
Vi har "ärvt" några land med dekorsten. De fanns här när vi flyttade hit.
Vi puttade bort sten och grävde hål i markduken och satte i lite växter för under den fanns jord. Det fungerade bra i land utmed huset där det är torrt( lavendel och timjan)
Men det kan också bli lite vått i stenarna så det är inte så lätt för torrälskande växter heller om landet ligger länge ut vilket ett av våra gör. Därför grävde vi ur en cirkel där vi satte växterna ock la lite kantsten runt så att stammarna är fria från sten.( röd kärleksört, lavendel, timjan, glansrudbeckia och daggros).
Markduken håller ordning på ogräset. yes.gif
VackraFia
Tack för alla svar. smile.gif

Med tanke på att det redan ligger Marksten där vi ska göra i ordning så består redan hela ytan av sand och stenmjöl

Jag vet inte riktigt Hur jag hade tänkt mig. smile.gif
Nej, men min första idé var väl att använda mig av gamla 100 liters murarbaljor utan botten och vika markduken runt kanten på baljorna... sätta allium i perennerna för att undvika problemet att dom ska behöva trycka upp genom en duk.
Men att lägga Markduk under var nog ett bättre alternativ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon