Vinterflickan
Ja precis som rubriken antyder, går i funderingar att införskaffa ett växthus på höstens utförsäljning...
Både min mor & mormor "tjatar" om att man absolut inte ska köpa ett för litet växthus, för man vill ha ett större efter en säsong, så det har jag tagit fasta på & tittat på Odla 11,4 från skånska byggvaror.

Sambon vill gärna att vi ska kunna sitta i det på kvällarna & jag vill få plats med några tomater, nån gurka & lite paprika. Jag funderade på att välja ett med glas & sen hänga upp vitt lakanstyg för att skugga av värsta solen, och göra en lösning där jag kan hänga upp tyget kvällstid när man kanske vill ha utsikt.

Är detta ett bra alternativ tror ni eller finns det andra leverantörer med bättre alternativ?
Min budget är max 11,500:- och då ska det ingå 2 automatiska fönsteröppnare & sockel!
(Grunden till växthuset ligger dock utanför budgeten)

Tacksam för tips!
kryddbruden
I fjol fick jag ett växthus av min sambo i present =))

Det var ett från skånska bygg på 8,2 kvadrat.

Jag har nu detta år odlat en del för första gången..grymt kul wink.gif

kommer lägga ut lite bilder senare.

Det ryms otroligt mycket.

Tror att den storlek du har valt kommer bli jätte bra när ni vill sitta i det iockså.

Skulle rekommendera att investera en öppnare för ALLA fönster.

Jag har 4 fönster på mitt växthus, har nu 3 öppnare och kommer investera ett till det sista fönstret också,
kommer behövas då det blir rätt varmt ÄVEN om man gar dörren öppen.

Mitt växthus är i kanalplast då det blir en naturlig skuggning. Lite tåligare för vårat klimat häruppe i Lappland.

Lycka till =)
Vinterflickan
Ah! Roligt att du har ett från skånska byggvaror! Kvalitén verkar ok so far?

Misstänkte att det kunde behövas 4 sådana men hoppades kunna snåla lite... Nåja, kanske lika bra att investera i 4 direkt då!

Funderar på att låta sambon lacka stommen i samma färg av engelska röd som vi har på våra fönster, har för mig att han nämnde att det fanns grundfärg + färg för alumnium, kunde bli snyggt smile.gif

Rigoletto
Hej!

Jag går också i växthusköpartankar just nu. Funderar på ett från Willab Garden på 11,7 kvm. Var och "provsatt" det idag. Gott om utrymme för både odling och mysstunder på 11 kvm, känner jag.

Har också tittat på Skånska Byggvaror men efter att ha tittat på Willab in real life idag så lutar det däråt. Vi kommer dock att få lägga ut minst det dubbla för 11 kvadrat.

Med vänlig hälsning Ann
Vinterflickan
Willabs växthus verkar vara jättefina! För dyrt för oss tyvärr...

Det blev ett Odla 9,8 eftersom jag & sambon kom överens om att säkerhetsglas kunde vara bra eftersom vår som är 9 månader nu kanske kommer att bli en vilding (garanterat, haha) och då känns det tryggast om nått skulle hända. Insåg åxå att det enda vi vinner på 11,4 är 62 cm på länngden & det gjorde ingen större skillnad för oss! Hoppas vi ska bli nöjda med vår lilla vrå smile.gif
Anja Danmark
Jeg vil anbefale, at du kun sætter automatiske åbnere på de to vinduer, der er i læsiden.

Fra omkring midten af juni skal der nemlig luftes ud hele døgnet for at undgå fugt, og så nytter det ikke, at du ikke kan lade to af vinduerne stå åbne om natten smile.gif Jeg har to vinduer og døren åben hele døgnet indtil sidst i september - undtagen, når det regner meget.

Det er god idé at have mulighed for at skygge lidt i perioder.

Og det er i øvrigt helt rigtigt - drivhuse kan ikke blive for store smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon