gunsta
Hej!

Jag skulle vilja ha lite handfasta råd angående rosen Louise Odier, en buske ca 1,60 m hög. Den har vuxit denna sommar och presterat fyra mycket höga skott, säkert bortåt 3 m. Problemet är att dom står i ena kanten av rosen och helheten ser minst sagt konstigt ut. Skotten har dessutom vuxit in ett plommonträd, eller mer tagit stöd emot det.
Hur ska jag göra? - ska jag låta dom nya skotten stå kvar eller kan man klippa ner dom i lagom höjd så att helheten ser mer harmonisk ut. Ge mig ett råd snälla smile.gif
Bassam
Hej

Om skotten kommer från den ursprungliga, du ska ta bort dem, men om skotten kommer från ympa , du kan beskära dem på sätt som passar
Sätt som passar valt format till din rosa.
H:Bassam
Kajsa
Jo man kan korta in skotten lite men det kan också vara till våren, Louise Odier blir stor bara hoppas du får mer skott nästa år på hela rosen. Vi har satt upp kraftiga pinn stöd på varje ände av rosen och dragit kraftiga rep för att hålla ihop rosen, att den blir 3 m är som det ska, särskilt en sommar som denna med allt vatten.

Louise Odier i augusti
gunsta
Tack Bassam och Kajsa, och tack för den vackra bilden.

Jag kan således göra lite som jag vill med andra ord, då kanske jag väntar till våren och ser vad vinterkylan gjort med skotten. Några rotskott är det inte, det är jag helt säker på. Vi får se hur det utvecklar sig, men bra att veta att man kan korta in dom. Än en gång tack snälla för att ni svarar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon