Full version: Apelsinträd råd
dagsmeja
Hej!
Jag har ett apelsinträd som är ca 1m högt från jord till topp och som nu blommar och ger apelsinkart för första gången! Jag har uppskattningsvis räknat till 100 kart och trädet har fortfarande mycket knopp och blommor kvar. Jag har läst allt jag kan hitta på nätet kring skötsel men jag känner mig ändå osäker kring hur jag ska göra nu. Jag tänker både på om mitt lilla träd kommer att orka med detta utan att jag gallrar bort en del kart och även på hur jag ska tänka kring näring. Som jag förstått så ska apelsinträdet snart vila men kan det göra det med all frukt? Ska jag sluta ge näring/minska ner eller fortsätta? Jag vill så gärna få skörda mina första egna apelsiner! Hur lång tid tar det från kart till mogen apelsin? Jag hoppas på att någon apelsinkunnig kan hjälpa mig med mina funderingar.
Alexander-VG-zon3
Det beror ju på i vilken temp det ska stå, just apelsin behöver inte jätte kall vintervila heller ej så lång, en temp på +5c +15c under en månad räcker.

Ska den stå svalt (+5c +10c) ska man hålla den lite torrare men inte torka ut, extraljus skadar inget men är det lågtemp behövs inte så mycket extraljus. Ingen näring om den står svalt för då vilar den, frukterna avstannar också och börjar växa på nytt till våren.

Ska den stå varmt (+15c +25c), måste man ge den extraljus för den ska må bra minst 12-14timmar men upp till 18timmar gör ingen skada. I dessa förhållanden kommer den inte att vila, och då växa hela vintern såväl frukt som blad och då behövs näring hela vintern igenom.

Närings ges beroende på hur den växer, är den i vintervila ingen näring, växer den mycket normaldos, växer den sakta halv dos.

Citrus kartgallrar själva det dom inte orkar bära, så egentligen behöver man inte ta bort kart. Vill man så skadar det dock inte (om citrusen orkar bära all kart men man vill skörda få men stora och söta frukter så kan man gallra, då kan man plocka veck varannan kart, eller så många man vill ha).

Hur lång tid det tar går inte säga exakt, det är flera faktorer som avgör också är det sortberonde (vissa apelsin sorter ger jätte dåligt med frukt i Sverige andra ger mycket frukt). Men citrus tar generellt lång tid på sig för att mogna, ibland så mycket som över 12månader. Men beroende på sort och hur den odlas kan det ta mycket kortade tid.

Vacker apelsin du har tummenupp.gif
dagsmeja
Tack för det utförliga svaret. Det hjälper mig jättemycket! Mitt apelsinträd förvarar jag tyvärr rätt varmt under vintern. Jag har inget bra ställe utan är tvungen att ha det i vårt sovrum. Jag har en extra växtlampa med rödaktigt sken över trädet vintertid och stänger av värmen i rummet. Tempen blir då mellan 15-20 grader. Det uppskattas ej av min man som då sover med raggsockor på. Just nu står trädet ute på altanen och jag tar bara in det de nätter då temperaturen kryper ner mot 5 grader. Jag är livrädd för frostnätter. Jag kanske borde dra ner på näring redan nu då det faktiskt är nu som temperaturen är som svalast? Men det blir isf mitt i blomningen?
Alexander-VG-zon3
Går det ner mot 5grader behöver du inte ta in det, bara det inte blir frost som sagt.

Varmt går bra bara det får mycket extraljus. Ska du ändå förvara det varmt sen så fortsätt med näringen, dagarna är ju ändå hyfsat varma fortfarande (beroende vart man bor). Men när natttemp ligger mellan +1c +5c och inte mer än 10-13grader på dagen så behövs ingen näring. Vill du kan du ju sakta ner nu och sedan höja om den blir mer aktiv när du tar in den.
dagsmeja
Hjälp!
Jag har nu haft mitt träd inne i ca två veckor eftersom frostnätter tvingat mig att ta in det. Jag har trädet i mitt vardagsrum med extra växtbelysning (Megaman plant lamp). Tyvärr så har nu alla kart utom ett trillat av trädet. Jag är så ledsen. Vad är det för fel?

De sista knopparna som inte hann blomma innan det blev för kallt har dock slagit ut så det doftar underbart i hela vardagsrummet. Jag har inte hittat så mycket info om min belysning så jag vet inte om den är rätt. Den ger ett väldigt rött sken och inte mycket värme. Är det belysningen som får karten att trilla av eller beror det på temp.skillnaden, eller något annat. Suck! Jag som hoppats på att få några egenodlade apelsiner. Någon som vet något om detta eller varit med om liknande?
Alexander-VG-zon3
Hur många timmar har du tänt ? citrus är ljusälskare och vill ha många timmar med ljus, 18timmar har mina.

Känner inte till just den typen av märke/sort. Men växter vill ju ha rött och blött så det borde nog fungera bra.

Som jag skrev innan vissa sorter har svårt att ge frukt i Sverige, och tappar lätt kart när minsta lilla är fel. Får man frukt under sommaren som blir större än en krona i storlek sitter alltid med säkerhet kvar till vintern. Nybildad kart på sensommare-hösten eller under vintern till våren brukar dom tappa. Varför den tappar kart är att trädet inte orkar bära det och för det finns det flera hundra anledningar.

Men nu när det står inne för sök håll jämntemp, vattna jämnt, ge lite näring hela vintern och håll koll på ohyran.
dagsmeja
Jag tror att det blir ca 15 timmar som de får extra ljus, kanske borde jag utöka lite mer med hjälp av timer. De två största apelsinerna var nästan uppe i enkronor i storlek innan de trillade av. Till nästa säsong ska jag kanske ta bort kart tidigare så att några få hinner växa till sig lite mer innan hösten. Jag får passa på att njuta av doften från apelsinblommorna nu istället och försöka komma över förlusten av alla karten. Så nu gäller det alltså jämn temp, jämn bevattning, extra näring, och kolla efter ohyra. Vill de duschas under vintern?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon