adilovan
31-08-2012, 18:56
Jag är en sån där enonomisk fräck person som frågar om jag kan få saker folk inte tycks använda. Exempelvis har grannen ett grönt nät med ved som legat ute hela sommaren. Gräset står högt kring lastpallen der ligger på.
Så jag frågade och visst var det så, att de skule haft det till sommarstugan men det blev inte av. Mitt om jag vill ha det. Och det vill jag!
Men det växer alla möjliga typer av svampar på den. Lägger det väl på tork nu, luftigt unde tak, ute. Men vad händer med det där som växer? Är det farligt att elda det sen?
hattstugan
31-08-2012, 19:00
Skulle inte tro att det är farligare än annan ved som eldas!
Måste allt bli farligt/giftigt för att det inte ser ut som vanligt??
Växer ju svampar på träden i skogen som sedan blir eldnings ved!
Gossen Ruda
31-08-2012, 19:37
Det enda som kan hända är att vedens energiinnehåll minskar lite eftersom svamparna bryter ner en del ved.
Huggorm
31-08-2012, 19:46
Är det mycket mögel på veden känns det lite fel att ta in den, jag vet inte om det kan sprida sig ut i luften men risken finns väll. Eldar man i panna i källaren tror jag dock inte det är någon fara. Man kan ju även ta in veden när det är dags att elda, istället för att ta in ett förråd som får ligga i veckor innan det används
Hjortronsylt
31-08-2012, 19:51
Varför inte avlägsna svampen och göra en god middagssoppa av den
Skämt å sido. Hade ju varit bra med en svampexpert eller vedexpert här. Forumet tycks ju ha experter i alla dess områden annars nämligen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.