Hej,
Mitt jordgubbsland är för gammalt och jag måste ta revor och göra nya plantor nu.
Samtidigt har jag förstått att man bör byta plats för jordgubbsland, och det vill jag göra, eftersom det nuvarande ligger en smula bladskuggigt.
Men: Jag har inget nytt land att stoppa nya plantor i än, det ska jag spetta/gräva fram under hösten.
Frågan är om jag kan ta revor och driva upp dem i ett tillfälligt litet land nu, för att sedan flytta dem senhöst/tidig vår (till det nya landet) och ändå få bär kommande sommar?
Annars vete tusan hur jag ska lösa det hela...
tips/råd/erfarenheter mottages tacksammast!
Hej
Du kan göra.
Obs
--Du kan göra detta under J A S period (JULI AUGUSTI SEPTEMBER).De flesta jordbruksverksamhet gör på detta tiden, för att växter börjar gå
I vila.
---Också på börja av våren innan växten börjar sin vitalitet
H.Bassam
Jag skulle ta o vänta tills nästa år. Och gödsla och halma nästa vårsommar. Har en väninna som har världens godaste jordgubbar på samma plats år efter år, tror faktiskt att hon inte ens gödslar dom, men jag är inte riktigt säker.
Mina gubbar ger för lite bär, och de blir inte riktigt så goda som jag är säker på att de blir av mer full sol. Så flytta dem vill jag alltså under alla omständigheter.
Frågan är bara om plantor orkar ge några bär om de "skolas" och flyttas två gånger före sommaren? Hur lång tid behöver rötterna ha på sig för att vara så etablerade att de ger bär?
Om du måste flytta dom så kan nog hösten iaf vara en bra tid, så slipper du detta till våren, finns ju så mycket annat den tiden också. Men det skadar ändå inte att gödsla o halma dom till våren. O jag hoppas att dina gubbar blir många och söta
kerstinh
03-09-2012, 13:26
Jag håller också på att flytta mitt jordgubbsland och visst är det svårt att fixa allt samtidigt med ny plats och så. Jag började förra året och visste inte riktigt när jag skulle lyckas flytta plantorna. Så för säkerhets skull satte jag några plantor i krukor förra hösten. De stod ute hela vintern och har alla överlevt. Några hade tom jordgubbar, men ingen jätteskörd såklart. Men för att säkerställa att man har några plantor, funkade det bra. Nu har jag flyttat till det nya landet och jag räknar inte med att få samma skörd som i år, men det viktigaste är ju att det funkar i längden. Om du inte behöver den gamla platsen kan du ju ha kvar plantorna där första året och ha två jordgubbsland, så gör det inget att de nya plantorna inte ger så många jordgubbar första året.
Jag har ett stort jordgubbsland sedan många år och har aldrig flyttat det. Det ger bra skördar de flesta år lite mindre om det är kallt på våren. Jag jordförbättrar med kompost på en höft ibland hinnner jag inte alls. Jag har märkt att det viktigaste är att de står soligt och får vatten kontinuerligt om de blir torka på våren. Jag låter aldrig en planta bli äldre än två år då har den gjort sitt och ger inte så mycket bär. Min rekordskörd är 60 liter det är många som får gubbar av mig. Det går att flytta plantorna i höst eller om du inte hinner tidig vår de får bär ändå. Jag har märket sengana som jag tycker är jättegoda andra sorter kanske beter sig annorlunda så det vet jag inte. Ett tag försökte jag plantera in lite andra sorter som skulle mogna senare men det lyckades inget vidare de blev som smultron. Jag kanske försöker igen om några år när jag har tid att göra research kanske någon som har lyckats med det kan svara, det vore kul att höra om det är en bra idè.
Tror nog du kan få gubbar även om du gör flytten senare. Men det beror ju kanske på var du bor, jag bor i zon 2.
När jag bodde i lägenhet brukade jag ofta ganska sent på höstebn, i vart fall oktober, gräva ner mina jordgubbsamplar och revor i rabatten utanför, och nog allt blev det gubbar året efter där.
Jag behöver för övrigt göra samma som du. Mitt jordgubbsland har haft översvämmning stor del av sommaren, det har ju regnat och regnat så de måste nog flytta till torrare plats, samt så måste jag ta och ta bort revor, för snart är det jordgubbar i hela slänten och de står för tätt. Jag kommer dock inte hinna med detta förren tidigast sista helgen i september, troligen blir det ännu senare. Jag chansar och tror det går bra.
Helén
Tack för alla svar och uppmuntrande tillrop. Jag har redan börjat spetta bort sten och gamla rötter där nya jordgubbslandet ska läggas, så det kanske funkar som smort om krafterna räcker.
CITAT (EKLO @ 03-09-2012, 21:13)

Tack för alla svar och uppmuntrande tillrop. Jag har redan börjat spetta bort sten och gamla rötter där nya jordgubbslandet ska läggas, så det kanske funkar som smort om krafterna räcker.
Ja det är ju ett steg i rätt riktning. Själv funderar jag fortfarande på VART det ska flytta...3000m2 tomt och ändå tycker jag det "är ivägen" överallt än där det är nu...
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.