Full version: Mögliga lökar?
osk
Jag har fått lite lökar i present, men tyvärr har dom nog legat lite för länge i plastpåsar.

I en påse med påskliljor så var en lök möglig, det ser ut som typ vanlig mögel med trådar. Det verkar vara i huvudsak typ en sidolök som är angripen (jag antar att det är en sidolök, det ser ut som att det är en stor och en liten lök som sitter ihop nästan lite löst). Sidolöken känns lite mjuk medan den stora löken är hårdare. Bör jag slänga hela löken eller går det att rädda huvudlöken? Eller bör jag slänga alla lökar som låg i påsen?

I en annan påse var det tulpanlökar, där framför allt en lök ser angripen ut av något slags mögel. Det är som ett grått lager som man ser innanför det yttersta skalet. Några andra lökar har som ett spår av någonting grått/brunt på skalet. Kan man fortfarande plantera såna lökar, eller bör jag slänga dom? Eller slänga alla i påsen?

Det vore i alla fall tråkigt ifall jag behöver slänga alla, flickorna som gav presenten var så glada och stolta över att dom hade valt och köpt lökarna själva smile.gif
Eva 33c
Jag skulle plantera alla lökar som känns fasta och fina. De kommer knappast att forsätta mögla när de väl kommit ur påsen och ner i jorden. Om nån inte kommer upp i vår så vet du ju vad du kan skylla på i alla fall : )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon