Mi70
Har köpt en laddning torvbriketter för förkultivering, den sorten som är platt och som man vattnar på. Är de bra för förkultivering, fördelar nackdelar?? blink.gif

Finns det vissa frön som inte passar i dessa???

Har aldrig använt dem förut!
Ullet
Jag har satt lite större frön i briketter, då krukväxtfrön typ pelargon, Abutilon mfl och det fungerar bra. Har dom i ett miniväxthus ljust till o m undervärme. Fina pelargonplantor och inte mer än två briketter som det inte grott i.
Man får vara uppmärksam på att de inte torkar ut, det är lätt hänt tycker jag. Småttiga frön passar nog inte i torv. smile.gif
MariaS
Sår ALLTID tomatfröna i torvbriketter. Verkar ge korta och kraftiga groddar.
jepperdi
Nackdelar är att det blir dyrt i längden men ska du bara så några få så går det bra...

Jag rekommenderar att köpa såjord istället.
Maria zon 6
Själv använder jag alltid såbriketter till pelargoner och petunior och tycker det funkar utmärkt - får dock se upp med torka!

Pelargonerna sår jag 1 frö/brikett och petuniorna 2-3 frön/brikett. Vid omskolningen sparar jag bara en planta / brikett av petuniorna i de fall där fler frön grott.

[QUOTE]
Mi70
Intressant att höra era synpunkter!

Jag satsar helt på briketter och sår allt i detta iår, dels för att jag tycker det är så himla pilligt att plantera om småttiga frön man sått i så jord - nu har jag verkligen ansträngt mig för att bara få så få frön i varje brikett av de små små fröna som möjligt (tobaksblomster tex!!!).

Vi får se hur det går!
uno
Efter att ha skummat igenom svaren inställer sig en fundering.
Jag förutsätter att briketterna består av näringsfattig torv. När det är dags för skolning av plantan till mer näringsrik jord och om man inte vill ta ut plantan från briketten då erfordras det en onödigt stor kruka för att få plats med tillräckligt mycket jord plus briketten. Nej jag håller mig till såjord och antingen plastbox för många fröer eller små plastkrukor till enstaka fröer. Vid sådd av frö i plastkrukan lägger jag ibland lite blomjord i botten och ovanpå den lägger jag såjord. Hur gör ni andra? Tips är alltid välkommet.
Copycat
..
Maria zon 6
I de fall jag inte använder briketter så bottnar jag plastkrukorna med vanlig krukväxtjord, toppar sen med såjord de två - tre översta centimetrarna. Funkar bra för mig! smile.gif
vickeva
CITAT (Copycat @ 30-03-2004, 12:17)
Klipp toarullar ( tomma) på mitten. Ställ i en trång bytta med höga kanter som stöd, häll plantjord i drygt halva och såjord i resten. När det är dags att plantera ut växterna väljer du själv om du vill ha med toarullarna eller inte. Lycka till!

Fast - jag använde toarullar, men de löser ju upp sig när de blir våta...
Copycat
..
Christoffer
Själv tycker jag att torvbriketter är jättebra, och kör med det till nästan alla frön. Små som stora frön, men frön som ska ta väldigt långt tid
på sig att gro, flera månader alltså, de brukar jag sätta i små plastkrukor med såjord. Man måste ju vattna briketterna så ofta, och flera månaders daglig vattning skulle nog göra att de går helt isär.
Men även pyttesmå, ljusgroende frön kan man sätta i torvbriketter, men
helst vid sidan om hålet i mitten på ytan.

Nackdelen är att man måste blöta ner de så ofta.
Men fördelarna överväger nackdelarna.

Dessutom, om man ska förflytta plantor med känsliga rötter och som helst
inte vill bli flyttade, där är torvbriketten på sin plats.
kerstin z5-6
nej -dem använder jag aldrig
Sollan
Näe...gillar inte torvbriketterna.
Eva i Skåne
Nej. JAg testade torvbriketter ifjol, men det var inga direkta fördelar, bara dyrt.

I år köpte jag några torvkrukor blink.gif , men det tyckte jag var direkt dåligt. Dom torkade ju ut jorden direkt. Så fort det grott pillade jag försiktigt sönder torvkrukan och satte om i vanlig jord i småkrukor. Det tycker jag mycket bättre om.
Ciczi
Jag köpte torvbriketter till mina hibiskussticklingar.
Det verkar gå bra än så länge. Men för säkerhets skull har jag någon i vatten med plastpåse över.

Ciczi
jåj
Hej.
Jag har använt torvbriketter båd till att så petunior tomater tagetes o.sv.
Men framför allt till sticklingförökning! jag har varit jättenöjd med detta.
Priset på briketterna är lite väl högt även om man kommer över storförpackningar till "rätt pris"

I år har jag provat en färdig produkt frigolitlåda med underbevattning matta uttryckare och täckning. jorden har varit vanlig såjord.
Jag är hittills nöjd och det käns om dett är en bättre lösning.
Lådan rymmer 60st plantor kostar ca 120:- och går att återanvända.

Nu käns det som att inga nya briketter kommer att köpas.

JÅJ
Sulawesii
Jag använder torvbriketter när jag är slö eller har bråttom. Annars föredrar jag kruka och såjord.
titti49zon6
Jag använder torvbriketter ibland,har kommit på att man kan sätta dom i såna där förpackningar som följer med när man köper kokosbollar-mums,mums biggrin.gif biggrin.gif
det blir små drivhus,briketterna rymms precis i hålen
det är lätt att lufta,bara lyft på locket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon