Onslunda
När jag och min fru förra hösten flyttade till en ny gård kunde vi inte gräva upp så stora land som vi ville för potatisodling. Jag snubblade då över denna artikel och blev mycket sugen på att prova.

Jag tog vad jag hade hemma, dvs platonmatta till dränering och gammal takläkt. Jag kapade till platonmattan så det blev ett rör med ca 35 centimeters diameter och 1 meter högt. kanterna på mattan skruvade jag fast mot läkten. Läkten var ca 15 cm längre än röret och tillspetsat i änden så jag kunde slå ner den i marken för ökad stabilitet.

[attachment=72272:IMG_0014_test_2.jpg]

Jag gjorde 4 rör, 2 med tidig och 2 med mellansen potatis. Självklart skrev jag inte upp namnen på utsädet så jag har ingen aning om vilka sorter det var.
I botten la jag täckduk för inte få in ogräs då dom stod på obruten mark. Sedan fyllde jag i med ca 10 cm jord, la ner en potatis och täckte denna och vattnade. När potatisen sedan började växa fick blasten växa upp ca 20 cm och sedan täckte jag med 15 cm jord så att bara 5 cm blast stack upp. Detta förtsatte jag med tills röret var fyllt och sedan fick potatisen växa fritt.

[attachment=72274:034_test.jpg]

När potatisen hade blommat var det dax att skörda och det blev väldigt olika resultat.
I rören med tidig potatis var faktiskt det potatis hela vägen upp i röret. Dock var dom väldigt små, ca 1-2 cm i diameter (otroligt gott att fritera hela kan jag bara tillägga). I rören med mellansen potatis var det bara potatis i botten men av normal storlek och mängd. I alla rören var jorden fuktig ca halvvägs ner från toppen och sedan kruttorr.

[attachment=72275:035_test.jpg]

[attachment=72276:039_test.jpg]
Tidig potatis till vänster och mellansen till höger. Total skörd från 2+2 rör.

Planer inför nästa säsong:
1, Komma ihåg vilka sorter jag använt.
2, Bara så tidiga sorter.
3, Inte använda så näringsrik jord, mycket grönmassa och lite frukt. Det var svårt i år då trädgårdslandet var helt nytt och jag inte hade tillgång till gammal jord utan fick köpa.
4, Inte använda rör utan bygga träsargar som kan staplas på varandra eftersom då kan jag ställa dom i mina pallkragar och på så sätt få en bra växtföljd. Sargerna skall vara 20 cm höga så jag kan använda dom som mått när det är dax att fylla på jord.
5, Sätta ner ett rör med hål i som jag kan vattna igenom så hela plantan kan få vatten.

Om någon annan har testat detta eller kommer att testa så skulle jag bli jätteglad om ni delade med er av era erfarenheter då jag är en stor potatisälskare med alldeles för liten odlingsyta.

MVH Hasse
Eva 33c
Roligt experiment, jag tror att du skördade onödigt tidigt. Du hade säkert fått bättre utdelning om du väntat längre, i år var det mesta senare än vanligt också. Jag odlade också potatis på för mig lite nytt sätt, ungefär som du planerat inför nästa år. Dvs i pallkragar. Först i ett varv och sen la jag på ett till, det fick räcka. Jag täckte med fjolårets trädgårdskompost allteftersom plantorna växte. Och har fått en hyfsad utdelning tycker jag. Nu har potatisbladmöglet tagit all blast utom i en (av 6) kragar, så där växer det inte mer och jag har börjat skörda. Det har varit lättsammare att bara fylla på med jord/kompost jämfört med att kupa tycker jag, och så kan jag flytta runt potatisodlingen lite hur som helst med denna metod, behöver inte ett uppgrävt land. Så jag gör nog så här nästa år med.
Anja Danmark
Jeg har også dyrket en enkelt kartoffel/potatis i højden, og den gav ikke mere end de andre, desværre sad.gif

Og jeg ventede med at høste, til den var visnet helt ned, så den ikke kunne udvikle sig mere. Der var nogle enkelte små kartofler i rører - ellers kun nederst som ved alle de andre planter...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon