Hej,
Har köpt en PLUGGBOX (49 plantor).
En fråga: tänkte så sommarblommor, (nästa år förståss) kan man efter att det blivit rejält med rötter i boxen, bara gräva ner dem på friland (direkt i rabatten)?
Eller måste man skifta till småkrukor sedan hålla på ”ut och in” med dem tills det är stora nog att plantera ut.
Jag vill ha det enkelt! Från boxen direkt ut i rabatten, går det?
//Joco
officinalis
02-09-2012, 13:12
Det beror på om du kan tajma det på ett bra sätt. Blir de så pass stora att de skuggar varandra så drar de iväg och blir gängliga, vilket leder till dålig etablering.
Sen måste du avhärda dem innan utplantering förstås.
Men visst går det utmärkt om du sår i tid och håller dig till en art (olika växter utvecklar sig olika fort)
Det beror ju på vilken sorts blomma du sår, och hur tidigt du sår dem... Det är klart att det är vettigt att "avhärda" dem, men jag kan ju nämna att jag sådde 600 krukor blommor/grönsaker förra året och tröttnade på att det var trångt och bara ställde/satte ut dem direkt... Men då var vi ända in i slutet av maj-början av Juni här i Västerås, zon 3-4!
kerstin z5-6
02-09-2012, 17:26
Alla växter uppdrivna inne ser bättre ut ,växer bättre om de avhärdas, sår du i lagom tid räcker det ju att du avhärdar boxen "..innan utplantering -tar 3-5 dagar.
TACK ALLA för svar!
Då vet jag att det fungerar ok med att avhärda "Boxen" innan plantering ute. Precis så som jag önskade.
Självklart är det en chansning och att det bästa är att göra det på "rätt sätt", men det tar både tid och plats och jag har inte särskilt mycket av något:-))
Tack igen!
/Joco
officinalis
04-09-2012, 16:34
Att odla plant i plugg är absolut bäst tycker jag ifall lyckas med tajmingen!
Tänkte på det där med att de börjar överskugga varandra om plantorna blir större. Borde man då inte kunna plocka ur en del av plantorna och kruka om dem? Jag menar, det är ju lite mer hanterligt att kruka om 10-20 st än 49 st (eller inte alls och få rangliga plantor...).
officinalis
04-09-2012, 20:03
Absolut. Eller ha likadana pluggbrätt och ett tomt som du flyttar över hälften av plantorna i.
Det kräver dock att du är där och gödslar. Risken är att det blir näringsbrist och plantorna får rotsnurr i pluggarna.
Tack för fler svar!
Ni som sått i Pluggbox och lyckats, vad sådde ni då?
Jag vill satsa på ”säkra kort” första gången. Föreslå gärna, rosa, vita, röda eller blåa blommor. Namn kan jag inte och det spelar ingen roll vad det är bara de är lätta att både så och trycka ner på friland när de fått bra med rötter.
//Joco
Pluggplantor brukar vara väldigt bra till sticklingar, tänker på pelargoner (måste ju planteras om), lavendel...
Blomstertobak lyckas jag alltid med i pluggbox:)
Allekulla
29-09-2012, 07:30
Tobak, Mariaklockor, bolltistel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.