Daria Bak
Hej!

Min kaktus växer åt olika hål, se bilden.
Vad kan jag göra för att den ska växa uppåt?
RitRat
Jag har ingen erfarenhet av just den här typen av kaktus.
Men det verkar som att du borde separera dessa "tvillingar" och ge dem var sin kruka.
Det ser ut som att de växer helt parallelt, och är lika stora, alltså den ena är inte något sidoskott av den andra.

Du får ta på dig arbetshandskarna, ta upp rotklumpen och *väldigt försiktigt* försöka att separera de två rotsystemen från varandra. Då får du vå likadana plantor som du planterar i separata krukor, rakt i så fall. Kan vara riskabelt. Det kan hända att du skadar båda rotsystemen så att båda blir lidande. Ett säkrare alternativ är att offra den ena halvan, helt enkelt skära bort den, utan att röra rötterna. Då kan du plantera om den kvarvarande kaktusen rakt i samma kruka.

Vad man kan göra med den som blivit bortskuren..... kanske plantera om den också utan rötter. De växer kanske ut så småningom om man behandlar plantan rätt. Vem vet?

Men vänta svar från andra som har mer erfarenhet av kaktusar. Jag kanske har fel.
varghem
jag misstänker båda har rötter, dom kanske inte ens sitter ihop utan har bara växt tätt intill varandra, jag skulle låta dom vara som dom är, men kolla annars hur det ser ut och dela om du vill
ingaröbo
CITAT (Daria Bak @ 02-09-2012, 21:37) *
Hej!

Min kaktus växer åt olika hål, se bilden.
Vad kan jag göra för att den ska växa uppåt?

Det blir nog lite knepigt att växa uppåt om de står så nära, det finns ingen möjlighet till det helt enkelt.
Du måste nog dela på dom. men det gör väl inget att få 2 st. Sätt dom antingen i samma kruka en bit ifrån varandra eller i separata krukor, akta dig för taggarna bara rolleyes.gif
teo
Jag skulle dela dem och sätta i var sin kruka. Låt bli att vattna några veckor efter omplantering så att rötterna får tid att läka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon