Full version: Sättlök
duo2010
Hej alla vitlöksfantaster! Vad underbart att så många och kunniga hör av sig till Odla. Har läst igenom den lååånga tråden 2012 och undrar nu var köper ni utsäde? Vigor t ex som verkar vara en bra sort? Blomsterlandet har nu Casablanca som ju inte lär vara ngn hit och en stor tunna med halvtaskiga lökar av obestämd sort till priset 119/kg. Skall kolla på Plantagen och lokala plantskolan oxå. Truedsson har slut på sina sorter men får in fransoser i september.
Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har beställt mitt utsäde hos Törnviks frö de har hyfsat många sorter nackdelen är väl att man måste köpa typ 8-10 lökar av varje sort men får jag över brukar det ju alltid vara nån på odlingslotterna som kan vara intresserade att köpa för samma pris jag betalat så det brukar inte vara några problem med att man får sättlök över.
stephan sndlng
Köpte mycket vitlök i maj och planterade, inte sett en enda lök växa upp.
Skall man plantera vitlök nu, som jag läset någonstans.

Men det är inte så lätt när min kolonilott nästan ser ut som kompisens.
I gengäld har man kunnat använda mangolden som paraply.
Åsa, mälardalen zon 2
Vitlöken planteras runt okt-nov väldränerat men näringsrikt, den ska inte spira innan vintern kommer så man får inte vara för snabb med planteringen gör inget om marken börjat frysa när man sätter vitlök.

(om du köpte vitlöken i matbutiken kan den ha varit behandlad så den aldrig gror alt sjuk så det kan vara orsaker till varför inget kom upp)
EKLO
Åsa, det var bra att du skrev det där om att man gärna kan vänta med att sätta vitlöken tills marken börjat frysa, det gjorde inte jag förra hösten - jag väntade och väntade på en kyla som liksom aldrig kom (södra Bohuslän) och när det blev mitten av november satte jag ändå. Skulle jag aldrig gjort, för de grodde och blev närmare decimeterhög blast innan kylan kom på riktigt, och jag fick ingen skörd alls.

I år ska jag vänta tills det varit några frostnätter, tack för tipset!
masa
CITAT (duo2010 @ 03-09-2012, 09:43) *
Hej alla vitlöksfantaster! Vad underbart att så många och kunniga hör av sig till Odla. Har läst igenom den lååånga tråden 2012 och undrar nu var köper ni utsäde? Vigor t ex som verkar vara en bra sort? Blomsterlandet har nu Casablanca som ju inte lär vara ngn hit och en stor tunna med halvtaskiga lökar av obestämd sort till priset 119/kg. Skall kolla på Plantagen och lokala plantskolan oxå. Truedsson har slut på sina sorter men får in fransoser i september.
Gunilla

Undertecknad har över 100 sorter av vitlök. Inga stora mängder av varje sort, men stor variation.

/masa
duo2010
CITAT (masa @ 03-09-2012, 12:13) *
Undertecknad har över 100 sorter av vitlök. Inga stora mängder av varje sort, men stor variation.

/masa

OJ OJ vilka mängder! Vad gör du av allt detta för allt går väl inte till konsumtion och hur får du plats? Jag har inte plats för mer än 20-30 st.
Vilken odlingzon har du? Vet du var man kan få tag i Vigor?
Hälsningar
Gunilla
masa
CITAT (duo2010 @ 05-09-2012, 10:25) *
OJ OJ vilka mängder! Vad gör du av allt detta för allt går väl inte till konsumtion och hur får du plats? Jag har inte plats för mer än 20-30 st.
Vilken odlingzon har du? Vet du var man kan få tag i Vigor?
Hälsningar
Gunilla

Jag odlar i norra Bohuslän, ungefär zon 3. Vigor är en av de sorter som jag har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon